Супермоделите на ХХ век бяха символи на идеализирана красота и социална естетика. Имена като Наоми Кембъл, Синди Крауфорд и Клаудия Шифър дефинираха стандарти за стил и визуално въздействие.
Те бяха едновременно лица на големи модни марки и културни икони, чиито визии се запечатваха в съзнанието на целия свят.

WIKIMEDIA Nicolas Genin
За тях модният подиум беше инструмент за заявяване на характер и позиция, а светкавицата на фотоапарата – начин да се конструира визия. И тя ще бъде запомнена като пример в модната индустрия за десетилетия напред.
От друга страна, супермоделите на XXI век вече не само красят модните подиуми. Те променят правилата на модния свят, като активно участват и оформят тенденциите в обществото. Това се усеща най-вече в присъствието, харизмата и начина, по който "дефилират" в живота.

WIKIMEDIA flickr
Докато супермоделите от миналото столетие ще бъдат запомнени със своето изящество и ролята на модата в обществото като начин на себеизразяване и социален статус, сегашните пренаписват историята.
Днес тяхната роля не е да бъдат лица на списания като Vogue, например, или да дефилират на модните ревюта за висококласни марки като Dolce & Gabbana, Prada, Burberry и Versace.

Gigi Hadid Vogue Eyewear Collection
В момента те променят коренно своята роля в обществото и се превъплъщават в мултиплатформени личности, които управляват свои собствени марки, докато присъстват активно в социалните мрежи и обществения живот.
Кендъл Дженър, Джиджи и Бела Хадид са показателни примери за моделите на новия век.

И трите заявяват смело своите позиции и се включват открито в благотворителни кампании, казуси, политически дебати и социални проекти.
Кендъл например подкрепя инициативата Feeding America, насочена към борбата с глада, както и различни кампании за помощ при природни бедствия. Джиджи пък работи с UNICEF за правата на децата, образованието и хуманитарна помощ.

ЕПА/БГНЕС Mohammed Badra
А сестра ѝ Бела се ангажира с човешките права, подкрепа за бежанците и хуманитарна помощ в зони на конфликт.
Имат пряк досег с обществото и формират идеи за красотата чрез позициите, които заемат, и каузите, които подкрепят. Така моделите на новия век отразяват и влияят силно върху културните и социални тенденции.
Модният подиум и социалните медии, от своя страна, са трибуна за техните послания.

Съвременната световна мода вече не ги дефинира само като модели. Те са едновременно медиен образ, активисти, предприемачи, пример и културно влияние. Чрез дигиталните платформи те споделят живота си, мненията и каузите, в които вярват.
Така въздействат директно върху обществените нагласи. И показват, че популярността вече не служи единствено на стила или модата, а допринася за много други аспекти от човешкия живот.
За изразяване, за вдъхновение и за реално въздействие върху обществото.

В този смисъл супермоделите на XXI век използват красотата и своята популярност, за да изразяват активна позиция. Така превръщат своята професия в многопластова роля с истинско обществено значение.
Нещо повече – те стават двигател на обществените разбирания, защото оформят културата и ценностите на хората.
Добави коментар