Войната на щабовете: Кой печели и кой губи предизборната надпревара - ЧАСТ ВТОРА

07:47, 24 мар 23 / Политика Шрифт:
Александър Димитров

Възраждане: адекватната кампания

Действията на Възраждане в рамките на надпреварата са много добре премерени и отлично организирани. Кампанията им е в унисон със стратегията на формацията за постепенен растеж и е видно, че по нея се работи методично от поне няколко месеца. Важна роля тук играе и подписката за свикване на референдум за отлагането на членството на България в еврозоната и запазването на българския лев.

Предизборната кампания на Възраждане има няколко достойнства, които позволяват на партията успешно да надгради постигнатото и да навлезе в нови територии.

Източник: Пресцентър на ПП „Възраждане“

Еволюция на визията

Визията на Възраждане отново е изчистена като по нея няма никакви излишни надписи. По традиция номерът в бюлетината е огромен и не може да се сбърка. Един от символите на партията, възрожденският лъв, този път е използван по по-подходящ начин. В тази кампания акцентът е поставен още по-силно върху лидера на формацията. Тъй като включва налагането на само едно лице, този подход е изключително подходящ, защото позволява на партията да достигне до голям брой избиратели със сравнително малък финансов и организационен ресурс. В този смисъл можем да твърдим, че кампанията на Възраждане е изключително ефективна.

Еволюция на посланието

Поставянето на свободата като основна тема на кампанията също е много добро решение. По този начин се прави аналогия с историята, където периодът на Възраждането е предвестник на Освобождението на България. Това е намигване към патриотично настроените избиратели. От друга страна, темата за свободата кореспондира и с досегашните тези на партията – от борбата срещу зеления сертификат /преди/ до премахването на зависимостта от чуждите посолства и запазването на българския лев /сега/.

В рамките на тази кампания прави впечатление и още нещо – докато дясното говори за корупция и върви наляво, Костадинов прави опит да се възползва от възможността и да изземе от него темата за свободата. Засега му се получава!

Референдумът за еврото

Подписката за свикване на референдум също е важен елемент от кампанията на Възраждане. Тя помогна на партията да разгърне активни предкампанийни дейности и ѝ осигурява възможност за силен финал. Аз пък още от сега мога да предположа какъв ще бъде той.

Най-вероятно дни преди изборите Костадин Костадинов ще обяви, че партията му е събрала около 550 хиляди подписа, с което свикването на референдум за запазването на българския лев става задължително. Така, демонстрирайки сила в самия край на кампанията, лидерът на Възраждане ще се опита да мобилизира до краен предел електората си, както и да привлече периферни за него избиратели.

Накратко, кампанията на Възраждане е изключително добре замислена и организирана. Вероятно тя ще успее да постигне целта си, като осигури електорален растеж на партията и едновременно с това съхрани ресурсите на формацията за изборите през есента.

ДПС: Скритата кампания

Кампанията на ДПС отново е „невидима“ на пръв поглед. Това обаче е само привидно, защото тя е изключително активна под повърхността. Прави впечатление, че кандидатите на партията попадат сравнително рядко в националните медии, като често отказват да се включат и в предизборните дебати. Наред с това формацията не разчита много на политическата реклама – билбордите и платените клипове по телевизията са рядкост в кампаниите на ДПС. Вместо на тях, партията залага на най-силното си оръжие – директната работа с хората.

Източник: Пресцентър на ДПС

Най-ефективна работа на терен

Силата на ДПС винаги е била ефективната работа на терен и тези избори не правят изключение. Истината е, че този вид кампании обикновено са доста тежки за реализиране. Те изискват наличието на желязна дисциплина и много на брой добре обучени партийни агитатори. Такава мрежа от хора се изгражда трудно, но веднъж създадена, тя се превръща в мощно конкурентно предимство. На тези избори ДПС отново ще се възползват от силата на своите партийни структури и няма никакво съмнение, че резултатът на формацията отново ще бъде добър.

БСП: Обърканата кампания

Кампанията на Столетницата изглежда хаотична и объркана. Основният проблем при нея произлиза от липсата на адекватна оценка за ситуацията. БСП сякаш все още не може да осъзнае, че тя вече не е „Левицата“. Не е дори най-голямата партия в ляво. Днес тя се е превърнала в нишов играч, който се бори да запази позициите си сред избирателите на консервативната левица.

На тези избори беше важно партията да покаже, че разделението в редиците ѝ е приключило. Да демонстрира обединение и да предложи автентична лява политика. Това пък означаваше да се позиционира като „партия на труда“ и да говори само и единствено за цени и доходи. Нищо от това обаче не се случи. Някои от кандидатите положиха усилия и тръгнаха в тази посока, но бяха заглушени от други послания, изречени на много по-висок глас. В резултат ставаме свидетели на най-обърканата кампания.

Най-неадекватният слоган

Основното послание е важно, защото то определя темата на кампанията. За да е ефективен, слоганът трябва да отговаря на поне три изисквания: да бъде адекватен на политическата среда, да кореспондира с очакванията на избирателите и да е в съзвучие с реалното състояние на формацията, която го използва. БСП не се съобрази с нито едно от тези изисквания и тръгна на предстоящите избори с напълно сбъркано основно послание.

Източник: Пресцентър на БСП

За незапознатите ще поясня, че Да! Можем е слоганът от първата президентска кампания на Обама (Yes we can). И да, слоганът е подходящ за бившия американски президент, но е абсолютно неадекватен на ситуацията, в която се намира БСП. Обама беше енергичен и харизматичен кандидат, който увлече след себе си цялата нация и прегази опонента си. Столетницата е точно на обратния полюс – намира се в лоша кондиция, бори се с разцепление и продължава да търси загубената си идентичност. Тя се нуждае не от общ, а от нишов слоган, по възможност свързан с доходите, защото това е основната тема за потенциалните ѝ избиратели.

Референдум срещу „джендърите“

И сякаш за да станат нещата още по-зле, БСП обяви, че започва подписка за свикването на референдум срещу джендърството. Аз пък, за да ви докажа, че това беше лоша идея, възнамерявам само да ви покажа въпроса: „Подкрепяте ли въвеждане на забрана за обучение, възпитание и пропаганда, свързани с промяна на пола и с концепции за друг пол, различен от мъжки и женски, сред деца и ученици в образователната система на България?“ !?

Звучи объркано, нали? А как този референдум се връзва със слогана на Обама – преценете сами...

Като коментар мога да кажа само, че в тази кампания БСП трябваше да се закачи за темата „доходи“ и да се позиционира като партия на труда. Сбърканият слоган направи това невъзможно, а джендър референдумът изпрати партията в съвсем друго измерение. На този фон рекламните видеа, свързани с доходите, стоят само като фонов шум. Всъщност, сигурен съм в едно – никой няма да разбере, че са там.

Левицата: Кампания на надеждата

Източник: Предизборен щаб на Левицата!

Левицата! (от формацията изписват името си с удивителен знак) влезе в тази кампания от много лоша позиция. В действителност нейните шансове за успех бяха малки и до голяма степен зависеха от представянето на БСП. Грешките на Столетницата обаче направиха така, че вратата пред новосформираната коалиция за влизане в следващото Народно събрание вече е отворена.

Измежду различните лидери на Левицата! в рамките на кампанията очаквано най-силно се откроява говоренето на Мая Манолова. Тя успява да се възползва от дефицитите в кампанията на БСП и се позиционира като „застъпник на обикновените хора“. През последните дни лидерката на Изправи се БГ съсредоточи посланията си върху теми, свързани с доходите и цените на стоките от първа необходимост. Прави впечатление, че тя често си служи с метафори, като говори за „гилотина“ на лихвите и таксите в банките и за скъпите „яйца Фаберже“ в магазините.

Най-доброто видео

Изненадващо за мен най-доброто видео, на което се натъкнах в рамките на тази кампания беше това на Левицата!. По убеждение съм десен човек, но не мога да не отбележа, че то е наистина добро. Личи си, че е направено със скромен бюджет, но в него има всичко важно за един предизборен клип – послание, динамика, баланс на съдържанието, добре подбрани звук и цветове...

Допадна ми също посланието „Гласувай за застъпниците на народа“, както и активните млади хора, които агитират, докато лепят плакатите на формацията. Изглежда наистина мотивиращо. Най-хубавото обаче е, че видеото напълно отговаря на профила на формацията – гледаш го и си мислиш за... бандата на Мая Манолова.

ЕКЗОТИКАТА В КАМПАНИЯТА

Накрая ще си позволя да дам и няколко допълнителни „награди“ за принос към настоящата предизборна кампания. Някои от тях са забавни, а други – тъжни. Преценете сами.

Най-незабележима кампания

Наградата се печели по категоричен начин от Български възход. Пълна липса на каквато и да било реклама в комбинация с изключително слаба активност на терен. Ако не бяха няколкото телевизионни участия на кандидати на формацията, бих си помислил, че партията не участва в изборната надпревара.

Най-неадекватна международна подкрепа

Наградата печели премиерът на Белгия, който даде подкрепа едновременно на Продължаваме промяната и Движението за права и свободи. Двете формации разпространиха видеата в социалните мрежи, а избирателите останаха объркани. В такива случаи в България казваме само – мерси за подкрепата!

Най-неадекватна агитация

Тук също имаме категоричен победител – Атанас Михнев. Бившият депутат на Промяната стартира собствен YouTube канал, озаглавен „Депутат ме вози, мамо“. Чрез него някогашният кадър на ГЕРБ си е поставил за цел да „политизира“ хората, които не се интересуват от политика. Защо го прави, като разнася „главата на Бойко Борисов“ напред-назад – не мога да преценя. Най-хубавото в случая е, че каналът е натрупал само 21 абоната. В противен случай щетата върху кампанията на ПП-ДБ можеше да бъде голяма.

Снимка: БГНЕС/Благой Кирилов

Най-зрелищно изпълнение

Когато говорим за най-откачените кампании, винаги трябва да следим отблизо БНО /Българско национално обединение/. Този път в центъра на събитията обаче не е Готи, а Александър Атанасов. Сюжетът е горе-долу следният:

Докато е на предизборна обиколка, колата на Атанасов по някаква причина попада в канавка отстрани на пътя. Той натиска здраво газта, опитвайки се да я извади оттам. Явно обаче прекалява, защото колата се подпалва и скъпото возило изгаря. Кандидатът успява да извади кучето си от колата и тръгва пеша към близкото село. По пътя го спират полицаи и му нанасят побой. Как свършва историята може да видите във видеото.

ЧАСТ ПЪРВА от Войната на щабовете може да прочетете тук:

https://idealisti.bg/novini/146-voynata-na-shtabovete-koy-pecheli-i-koy-gubi-predizbornata-nadprevara-chast-parva

 

 

Напишете коментар
Коментари: 2
1 Марио Любенов 08:52, 24 мар 23

Интересен обзор, но не мога да се съглася, че компанията на ,,Български възход" е най-незабележима

2 Анонимен 23:52, 29 мар 23

Задълбочен , а за жалост и точен преглед на поредната предизборна кампания.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама