Дания забранява изгарянето на Корана. Законът идва след поредица от аутодафета на свещения текст. Те предизвикват недоволство в мюсюлманските общности. И страх от репресии в управлението на страната.
Под забрана попада ,,неправилното третиране“ на религиозни текстове на публично място. Съгласно новия закон, приет от парламента на страната, признатите за виновни могат осъдени на до две години затвор или да бъдат глобени.
„Изгарянето на Корана, трябва да бъде спряно“ - заявява министърът на правосъдието Питър Хумелгард. „Трябва да защитим сигурността на Дания и датчаните.“
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Mads Claus Rasmussen DENMARK OUT
Антимигрантските и антимюсюлмански настроения през последните месеци в Дания са довели до 500 демонстрации, включително и такива, в които е изгарян Корана. Забраната важи за записани и разпространени в публичното пространство актове.
Министърът на правосъдието уверява, че новият закон не ограничава критиките на религията или заемането на дадена позиция. Той казва, че докато страната предоставя широко пространство за отправяне на религиозна критика: Унищожаването на книги не е много интелигентен начин да критикуваш нещо, което не харесваш.
Защо ни е важно?
Подобно на Швеция, през последните месеци и Дания се бори с поддържането на крехкия баланс между дълбоко вкоренения ангажимент към свободата на словото и възмущението на мюсюлманските общности. Подобно на останалите религии и последователите на Мохамед не приветстват изгарянето на свещените за тях текстове.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Mads Claus Rasmussen
Независимо дали актът се счита за форма на свободно изразяване.
Някои мюсюлмани, макар и не всички, са убедени, че е богохулство дори да се изобразява религиозната фигура на техния пророк. Камо ли по подигравателен начин. Като в случая с френския седмичник ,,Шарли Ебдо“ например.
За постигането на многообразно и устойчиво мултикултурно общество, зачитането на ценностите на индивидите е от определящо значение. Независимо от техния произход. Границите на свободата могат да бъдат широки. Но свободата на изразяване не предоставя правото на вредни действия спрямо цели общности.
Затова и публичното изгаряне на Корана се счита дискриминационно.
Оскверняването на свещени текстове е лесен начин за антимюсюлманските групи да провокират вярващите или радикалните религиозни групи. Повечето от провокаторите разчитат на предварителната нагласа и знаят, че няма да бъдат порицани от европейските общества.
Докато удобно са защитени от закона.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Yahya Arhab
Макар и умерено, датското правителство поставя началото на нов подход за разграничаване. Между правото на свободно изразяване, съхраняване на европейските ценности и интересите на националната сигурност.
Добави коментар