Действията на бунтовниците хуси в Йемен срещу търговски кораби през последните седмици принуждават много фирми да избягват един от най-натоварените морски пътища в света. Анализатори предвиждат значителни прекъсвания на глобалните вериги за доставки в Червено море.
Хусите засилват атаките си от началото на войната между Израел и Хамас през месец октомври.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Yahya Arhab
Групировката, която е подкрепяна от Иран, използва дронове и ракети срещу чуждестранни кораби, превозващи стоки през протока Баб ел-Мандеб. Каналът разделя Еритрея и Джибути от африканската страна и Йемен от Арабския полуостров.
Корабите обикновено поемат по този маршрут от юг, за да достигнат до Суецкия канал.
Но поради атаките и заплахите от бъдещи нападения много от морските съдове вече се движат по по-дългия път - около африканския нос Добра надежда и след това нагоре, по западната страна на континента. Отклонението обаче добавя поне 10 дни към времето за доставка и струват на компаниите милиони долари.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Mohamed Hossam
Защо ни е важно?
Суецкият канал е най-бързия морски път между Азия и Европа. Той е особено важен за транспортирането на петрол и втечнен природен газ.
Забавянето на международните доставките е един от първите признаци за огромното влияние, което предстои ще окаже нарастващото напрежение в региона, на икономическите връзки в световен мащаб.
Само през първата половина на 2023 г. през Суецкия канал на ден са били превозвани по около 9 милиона барела петрол.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Yahya Arhab
Но в случая не става въпрос само за петрол.
Товарните кораби превозват всякакви потребителски стоки, които можем да видим във всеки един магазин, включително телевизори, дрехи, обувки и спортно оборудване. Около 15% от всички стоки, внесени в Европа, Близкия Изток и Северна Африка, са били изпратени от Азия и Персийския залив по море.
Неизбежно е веригите за доставки да бъдат засегнати поради отклонението на корабите от Червено море, но се очаква това да има най-голямо въздействие именно върху потребителските стоки. Въпреки реалния риск тези, които продължават да използват маршрута разчитат на това, че ситуацията в региона, все още, не е военна.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Daniel Irungu
Те намират известна утеха и в нарастващото военноморско присъствие на коалицията от държави, начело със САЩ, полагащи усилия за осигуряване безопасността на преминаващите кораби.
Петролната индустрия успява да се адаптира към повишеното ниво на опасност. Някои танкери обикалят Африка, а други превозват товари в Азия. Ръстът на американския износ на дизелово гориво и други рафинирани продукти успява да помогне на Европа да компенсира намаляването на източниците от Индия и Близкия Изток.
Засега.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Justin Lane
Сравнително плавната промяна е една от причините атаките на хусите да имат слабо въздействие върху цените на енергията. Това, което помага да се избегне паниката, е убеждението на пазарите, че светът разполага с достатъчно петрол и природен газ.
Стига (само)увереността да не се окаже измамна.
Добави коментар