Зимата е близо, Витоша — отново не

19:05, 17 окт 25 / Философия за София Шрифт:

Нов транспортен хъб под Витоша

Столичната община подготвя концепция за буферен паркинг и транспортен хъб в подножието на планината – в района на улица „Акад. Сандерс“ в кв. „Драгалевци“.

Проектът цели да облекчи натоварения автомобилен поток към планината и да създаде удобна връзка между градския транспорт, лифтовете и туристическите маршрути.

PIXABAY Jim Black

Планираният паркинг ще разполага с над 350 места и възможност за изграждане на етапи. На покрива му е предвидено зелено пространство за отдих и спорт, както и площадка за приземяване на парапланери.

Концепцията включва още нова автобусна спирка, обновена пешеходна алея към Драгалевския лифт, велосипедни паркинги и зарядни станции за електромобили. Проучва се и възможността за преместване на първата станция на Драгалевския лифт, така че тя да бъде свързана директно с транспортния хъб.

„Това е първа стъпка към по-добра организация на достъпа до Витоша и част от усилията да върнем планината на хората“, заяви кметът Васил Терзиев.

PIXABAY Jim Black

„Визия за Витоша“ и ултиматумът към инвеститора

През април Терзиев представи стратегическия документ „Визия за Витоша“ – план за развитие на планината като достъпна и устойчива дестинация за спорт, туризъм и образование. В него са заложени няколко основни принципа – целогодишен достъп до планината, добри условия за спорт и туризъм, опазване на природата и системно управление.

Тогава кметът постави и ултиматум на собственика на лифтовете „Витоша ски“ до края на лятото да представи конкретен проект за обновяване и пускане на Симеоновския лифт. Ако това не се случи, предупреди Терзиев, общината ще приложи „План Б“ – възстановяване на също нефункциониращия Драгалевски лифт.

PIXABAY Lipov

В края на лятото „Витоша ски“ подаде проект за подмяна на Симеоновския лифт, който предвижда инвестиция от 50 милиона евро за изцяло ново съоръжение по съществуващия маршрут, с нови стълбове и станции.

Което неминуемо изправя проекта пред необходимостта от промяна на Плана за управление на Природен парк „Витоша“ и вероятно от промяна на Закона за горите. Тези промени са от компетенцията на държавата – ресорните министерства, правителството и парламента.

Това обаче поражда много критики от страна на различни екологични организации и опасения за екологичен натиск и отваряне на възможност за застрояване на планината.

PIXABAY Wal

Кръг от 360 градуса

През септември Столична община изпрати официални писма за становища към компетентните държавни институции.

Така за двете години на своето управление кметът Васил Терзиев направи пълен кръг от 360 градуса, в който многократно разговаря с всички заинтересовани страни, като в крайна сметка стигна там, където и предишното управление на града беше стигнало – промяна на закона и Плана за управление на Витоша.

PIXABAY Nick Bowie

Очакванията на гражданите обаче са много по-големи – за проактивни действия от страна на новия кмет, включващи натиск към собственика на неработещите съоръжения чрез съдебни дела, отчуждителни процедури или дори стартиране на изцяло общински инвестиционен проект за нов лифт.

Защото идеите, концепциите и добрите намерения не правят Витоша по-достъпна – само тяхното реализиране на практика може да го постигне.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама