Изкуството да бъдеш забележим

06:15, 11 май 25 / Свят Шрифт:
Вангелия Чорбаджийска

Преди обективите да се насочат към звездите по известния червен килим на Met Gala, в Музея "Метрополитън“, нещо друго силно привлече общественото внимание. 

Тазгодишната пролетната изложба на Института за костюми, озаглавена "Superfine: Tailoring Black Style". 

Събитието не просто възхвалява модата, тя отдава почит към т.нар. "черен дендизъм".

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Sarah Yenesel

"Дрехите могат да съдържат много емоция", казва Моника Л. Милър, литературовед и гост-куратор на изложбата.

Това твърдение оживява в залите на експозицията, която проследява повече от три века моден бунт. Думата superfine тук се отнася до гъсто тъкан вълнен плат, използван някога за луксозни дрехи.

Но, според Милър, тя носи и усещане.

Моника Л. Милър Снимка: ЕПА/БГНЕС/Sarah Yenesel

"Superfine" е въпрос на гордост, стил и самочувствие. Да изглеждаш добре в свят, който често се е опитвал да заличи черната идентичност.

"Денди" напомня за образите на аристократични особи и европейски салони. Но в черната култура този термин придобива много по-силно значение. Тoй описва акт на политическо въображение. "Черният" денди, облечен безупречно, не е просто модно ориентиран.

Той заявява позиция, настоява за видимост, индивидуалност и достойнство.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Sarah Yenesel

"Дендизмът възниква от желанието да се самоопределим (...), в контекст, в който самата концепция за "чернота" е създадена от небелите потисници", пише Милър през 2009-та, в книгата си "Slaves to Fashion".

Корените на тази форма на съпротива са в лишението.

Поробените африканци пристигат в Америка, обобщава Милър, "физически и метафорично голи". Те са лишени не само от дрехи, но и от идентичност.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Sarah Yenesel

Облеклото се превръща в средство за контрол – унифицирано и целящо да унищожи различието. Но още тогава се засяват семената на дендизма. Поробените започват да добавят неща - копчета, връзки…

И постепенно тези малки действия се превръщат в решителни жестове на себеутвърждаване.

Изложбата разглежда тази история чрез 12 теми, между които "Притежание", "Присъствие" и "Красота". Особено силна е темата за "Уважението", която е препратка към Мълчаливия протестен парад от 1917-та, когато 10 000 афроамериканци маршируват по Пето авеню на Ню Йорк, в протест срещу расовото насилие.

Nicki Minaj Снимка: ЕПА/БГНЕС/Justin Lane

Мъжете са носели черни костюми, а жените и децата са били в бяло. Елегантността е умишлено търсен ефект. Тогава тя излъчва дисциплина, достойнство и съпротива. А посланието е ясно - "Няма да бъдем заличени!".

От тези ранни актове на съпротива до тазгодишната Met Gala, модата остава платно и бойно поле. Темата на изложбата - "Tailored for You", отразява и посланието на събитието.

Kwame Onwuachi Снимка: ЕПА/БГНЕС/Justin Lane

В експозицията е представено всичко от 18-вековни униформи, наложени от господарите на чернокожи слуги в Европа, до съвременни костюми. Дори анцузи. Всичко това обединено от идеята за "движението".

Движението като бягство - от плен, от стереотипи, от забрава.

"Нещо като джазов риф", казва Милър. "Някой свири една фраза, друг я подема, променя я и се ражда нещо ново".

André 3000 ЕПА/БГНЕС/Justin Lane

И това продължава. Изложбата не представя носталгичен поглед назад, а живо доказателство, че черният дендизъм е еволюираща форма на съпротива.

"Superfine" напомня, че в свят, в който човешките тела продължават да бъдат обект на контрол и предразсъдъци, един костюм може да бъде не просто облекло, а твърдение.

И това, което казва е: - Аз съм тук. Аз съм видим!

Janelle Monáe Снимка: ЕПА/БГНЕС/Justin Lane

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама