През последното десетилетие културната приливна вълна на корейския поп създава индустрия за милиарди долари. Със своите завладяващи мелодии, високотехнологична продукция и сложни хореографии, K-pop навлиза в глобалния мейнстрийм, превръщайки се в една от най-доходоносните и влиятелни износни стоки на Южна Корея.
С възходът на технологиите за изкуствен интелект, deepfake и avatar, поп идолите придобиват възможността да пренесат славата си в съвсем ново измерение.
При създаване на виртуални артисти, предимство за индустрията е, че докато K-pop звездите често се борят с тежки физически ограничения, бидейки човешки същества, новият вид ,,артисти“ е напълно лишен телесни или психологически ограничения.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Jeon Heon-Kyun
Едновременно с това, бързото навлизане на новите технологии създава опасения, че те може да се използват за манипулиране на изображения на хора без разрешение или за генериране на опасна дезинформация.
През изминалите години K-pop създаде множество заглавия в медиите по различни социални теми. Трагичната смърт на млади K-pop звезди постепенно предизвиква все по-ожесточен обществен дебат относно психичното здраве и кибертормоза в Южна Корея. Поради тази причина мнозина последователи на жанра се тревожат, че с навлизането на изкуствения интелект виртуалният свят може да стане още по-неприветливо пространство, както за артистите, така и за техните фенове.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Jeon Heon-Kyun
Защо ни е важно?
Южна Карея вече е седмият по големина музикален пазар в света. Но законите за авторското право в момента обхващат само хора и бизнес субекти, а не виртуални артисти или генерирано от изкуствен интелект съдържание.
Същевременно без физически и емоционални ограничения, виртуалните певци са по-лесни за контролиране и по-широко достъпни за феновете, които искат да се ангажират с любимите си идоли под много различни форми.
Технологиите днес могат да предложат по-реалистична цифрова среда и повече качествено цифрово съдържание. Виртуалните изпълнители също така са по-защитени от възникването на скандали, което ги прави не само по-ефективни, но и по-малко рискови за музикалните компании.
Снимка: PIXABAY/aahihi
Въпреки че на ,,AI идолите“ се дават уникални личности, тези характеристики са изкуствено произведени и измислени въз основа на това, което техните създатели определят като предпочитания на публиката.
Това обаче поражда въпроса как феновете ще могат да харесват или да изграждат смислена връзка със субекти, които всъщност не съществуват? При тези обстоятелства етичните и авторските правила не трябва да се пренебрегват.
Въпреки че създателите на съдържание твърдят, че ще предприемат строги правни действия срещу всеки нарушител на закона за авторските права, притесненията около AI продължават да нарастват. Откъсването на изкуствено създадените герои от реалните хора може да насърчи и оправдае някои потребители да ги секуларизират допълнително и да използват изображенията им за порнографски цели.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Jeon Heon-Kyun
До момента няколко известни личности се оказват жертви на тази технология, а някои смятат, че виртуалните аватари са „по-склонни“ да бъдат експлоатирани като изображения, като се има предвид, че не са хора.
Благодарение на технологията на изкуствения интелект в музикалната индустрия се създава нова парадигма, която променя играта в K-pop. Границите на реалния свят постепенно се преформатират и изкуственото става част от естественото.
Но въпреки че виртуалните знаменитости могат да бъдат перфектни, те никога няма да бъдат способни да бъдат по-човечни от хората.
Добави коментар