Туризъм, но не на всяка цена

09:15, 17 юни 25 / Малкият човек Шрифт:

Всяка епоха ражда харизматични водачи с идеи за промяна. Но зад тях стои множеството. Обикновените хора. Те живеят в сянката на историята. И предимно се борят за оцеляване. Малкият човек не е просто понятие-щампа. Той е незабележим, но чрез своя труд, ценности и преживявания гради обществото.

Затова и неговата съдба не е без значение.

PIXABAY/Artex Studio

Въоръжени с водни пистолети и влачещи шумни куфари на колелца, хиляди испанци превзеха улиците на най-популярните туристически дестинации в Испания.

Техен противник не е конкретно правителство или корпорация, а самата процъфтяваща туристическа индустрия.

aawsat.com

От историческите улички на Барселона до огряните от слънце плажове на Балеарските острови, протестиращите изразиха гнева си срещу това, което възприемат като опустошителни последици от масовия туризъм.

Поскъпване на жилищата, изчезващи местни общности и бавно разпадане на градския живот.

В една икономика, базирана на туристи.

ЕПА/БГНЕС/Marta Perez

Общото усещане сред местните е, че "гостите" разполагат с далеч повече финансови възможности. Те могат да наемат жилищата, които са недостъпни за голяма част от местното население – заради ниските заплати.

Но проблемът не е толкова в чужденците, колкото в модела на испанския туризъм. Икономическата дейност се изчерпва със сервирането на напитки, хотелската индустрия и пазара на недвижими имоти.

ЕПА/БГНЕС/Marta Perez

В Испания туристите осигуряват над 12 процента от БВП. Но за местните числата имат по-малко значение от реалния житейски опит.

Испанците подчертават, че не са против самите посетители.

Според тях проблемът се крие в системата. Защото е превърнала домовете им в хотели, улиците – в увеселителни паркове, а културното наследство – в продукт, предназначен единствено за туристическа консумация.

ЕПА/БГНЕС/Cati Cladera

И протестите не се ограничават само в Испания. Същото беше този уикенд и в Генуа, където италианските активисти влачеха куфари по централните улици в имитирано шествие, което нарекоха "шумната разходка".

Там обръщат внимание на разрушителното влияние от краткосрочните наеми и круизните кораби.

WIKIMEDIA/Amnesia

Но никъде напрежението между местни и туристи не е по-сериозно от това на Балеарските острови. Там население от малко над един милион е приело повече от 15 милиона туристи, само през 2024-та.

В Ибиса, известна със нощния живот и плажните клубове, хората настояват за строги ограничения върху круизните кораби и краткосрочните наеми. В отговор на оплакванията, местното правителство обяви, че ще премахне над 1600 плажни шезлонга.

За да направи крайбрежието отново достъпно и за постоянните жители.

WIKIMEDIA/Rob Mitchell

Недоволството се трупа от години.

В Барселона графитите срещу туризма бяха честа гледка още преди пандемията. А протестите от 2017-та привлякоха вниманието на световните медии. Но с възстановяването на масовия туризъм в пост-COVID ерата, дебатът се разпали с нова сила - заради евтините полети, наемите в стил Airbnb и засиления интерес към евтините ваканции.

Според Европейската комисия по туризъм, международните посещения на Европа са се увеличили с 5% през първата половина на 2025-та. А Испания, като една от водещите дестинации на континента, е сред най-силно засегнатите.

WIKIMEDIA

Процесът на т.нар. "туристификация" на градовете води до конкретни социални последствия. И те все по-ясно се усещат в урбанистичната среда. Увеличават се случаите на изгонване от жилища, като местните се изтласкват от традиционните им квартали.

Изчезват и малките, локални бизнеси, като отстъпват мястото си на сувенирни магазини и международни търговски вериги.

ЕПА/БГНЕС/Alejandro Garcia

Тази трансформация на градската тъкан, според изследователи като Алба Соле от Университета на Барселона, е негативна. Това променя облика на града по начин, който все по-рядко кореспондира с нуждите на неговите жители.

Сред местните расте убеждението, че са нужни дълбоки промени, а не просто козметични мерки.

Затова малкият човек сега настоява за нов модел.

Коли под наем в Палма де Майорка ЕПА/БГНЕС/Cati Cladera

Испанците искат те и качеството им на живот да бъдат центъра на туристическата еволюция. А не максимизирането на печалбите. Туризмът трябва да бъде в услуга на града, а не обратното – градът да бъде подчинен на нуждите на туристическата индустрия.

Посланието, което се чува от улиците на Южна Европа, е все по-категорично - масовият туризъм е изчерпан в сегашната си форма и е време за промяна.

Защото местните обичат градовете си и не желаят ролята им да бъде сведена до обслужващ персонал в тях.

PIXABAY/Alp Cem

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама