Всяка епоха ражда харизматични водачи с идеи за промяна. Но зад тях стои множеството – обикновените хора. Те живеят в сянката на историята и предимно се борят за оцеляване. Малкият човек не е просто понятие-щампа. Той е незабележим, но чрез своя труд, ценности и преживявания гради обществото.
Затова и неговата съдба не е без значение.
WIKIMEDIA Thomas Uwins
В Бордо тези седмици винаги са напрегнати. Това е регионът, където се правят около 15% от всички вина на Франция, включително от прочути изби като Château Latour и Château Mouton-Rothschild.
Някога този период е носел елемент на приятна традиция, защото в средата на август гроздето започва да зрее и да променя цвета си. А 45 дни по-късно идва време за гроздобер.
WIKIMEDIA
"Да береш или да не береш – това е най-важното решение за винопроизводителите в Бордо", казва виненият експерт Едмънд Пенинг-Раузел.
Но този стар ритъм вече не е същият и потребителите пият по-малко червено вино от всякога. Една от причините е климатичната криза. Макар Бордо все още да се радва на мек атлантически климат, Югозападна Франция става все по-гореща и суха.
WIKIMEDIA
През този сезон температурите в Жиронд стигнаха почти 40 °C. Производителите са принудени да се адаптират – с по-устойчиви сортове грозде и разнообразие от нови култури.
Още по-голям проблем обаче е пазарът.
Интересът към червеното вино, особено към тежките, силни вина, с които Бордо е известно, рязко е намалял. Това засяга не само елитните изби, в които са инвестирали крале и милиардери, но и производителите на масовите вина за супермаркети.
И понеже 85% от продукцията на региона е именно червено вино, ситуацията е критична. Бордо произвежда около 650 млн. бутилки годишно, но успява да продаде само 500 млн. от тях.
За пет години търсенето във Франция е спаднало с 38%, а за десетилетие – с 45%. В Китай интересът е намалял наполовина в сравнение с 2017 г., а американските мита удрят още 20% от износа.
WIKIMEDIA
Промяната се очертава трайна.
И намаляването на цените не помага. Пазарът не реагира, а много производители работят на загуба. Затова с помощта на държавата и ЕС приблизително 15% от лозята се изкореняват и подменят с други култури – като маслини и киви.
WIKIMEDIA
Сега на преден план излиза по-различна, но и много стара идея – да се правят по-леки, по-свежи вина. В миналото Бордо е било известно точно с такива вина, наричани Clairet – комбинация между червено и розе, което англичаните са пиели младо и охладено, веднага щом пристигне от Франция.
WIKIMEDIA
И днес в някои части на Бордо все още се прави малко от него, но производителите обмислят да увеличат обема. Целта е да привлекат нова публика – хора, които вече не харесват тежките вина.
Според почитателите му Clairet е идеално за пиене в рамките на няколко години.
WIKIMEDIA
В продължение на поколения малките производители и работниците в Бордо са изпитвали гордост, че участват в традиция, позната по цял свят. Днес обаче хората в региона трябва да преосмислят какво означава сигурност. И да открият нови начини за препитание, в условията на променящите се климат и пазарни условия.
Животът на малкия човек, често оставащ незабелязан, показва как глобалните кризи достигат до ежедневието на хора, които изглеждат далеч от голямата политика.
WIKIMEDIA
Но адаптацията не е само въпрос на оцеляване, а и на творчество. За производителите това означава да се отворят към нови култури, да експериментират и да търсят допълнителни доходи чрез туризъм и местни пазари.
Така ще бъдат активни участници в промяната, вместо обикновени свидетели на кризата.
Единствената продадена приживе творба на художника WIKIMEDIA Vincent van Gogh
Добави коментар