Буря в чаша вино

19:00, 18 авг 25 / Малкият човек Шрифт:
Вангелия Чорбаджийска

Всяка епоха ражда харизматични водачи с идеи за промяна. Но зад тях стои множеството – обикновените хора. Те живеят в сянката на историята и предимно се борят за оцеляване. Малкият човек не е просто понятие-щампа. Той е незабележим, но чрез своя труд, ценности и преживявания гради обществото.

Затова и неговата съдба не е без значение.

WIKIMEDIA Thomas Uwins

В Бордо тези седмици винаги са напрегнати. Това е регионът, където се правят около 15% от всички вина на Франция, включително от прочути изби като Château Latour и Château Mouton-Rothschild.

Някога този период е носел елемент на приятна традиция, защото в средата на август гроздето започва да зрее и да променя цвета си. А 45 дни по-късно идва време за гроздобер.

WIKIMEDIA

"Да береш или да не береш – това е най-важното решение за винопроизводителите в Бордо", казва виненият експерт Едмънд Пенинг-Раузел.

Но този стар ритъм вече не е същият и потребителите пият по-малко червено вино от всякога. Една от причините е климатичната криза. Макар Бордо все още да се радва на мек атлантически климат, Югозападна Франция става все по-гореща и суха.

WIKIMEDIA

През този сезон температурите в Жиронд стигнаха почти 40 °C. Производителите са принудени да се адаптират – с по-устойчиви сортове грозде и разнообразие от нови култури.

Още по-голям проблем обаче е пазарът.

Интересът към червеното вино, особено към тежките, силни вина, с които Бордо е известно, рязко е намалял. Това засяга не само елитните изби, в които са инвестирали крале и милиардери, но и производителите на масовите вина за супермаркети.

И понеже 85% от продукцията на региона е именно червено вино, ситуацията е критична. Бордо произвежда около 650 млн. бутилки годишно, но успява да продаде само 500 млн. от тях.

За пет години търсенето във Франция е спаднало с 38%, а за десетилетие – с 45%. В Китай интересът е намалял наполовина в сравнение с 2017 г., а американските мита удрят още 20% от износа.

WIKIMEDIA

Промяната се очертава трайна.

И намаляването на цените не помага. Пазарът не реагира, а много производители работят на загуба. Затова с помощта на държавата и ЕС приблизително 15% от лозята се изкореняват и подменят с други култури – като маслини и киви.

WIKIMEDIA

Сега на преден план излиза по-различна, но и много стара идея – да се правят по-леки, по-свежи вина. В миналото Бордо е било известно точно с такива вина, наричани Clairet – комбинация между червено и розе, което англичаните са пиели младо и охладено, веднага щом пристигне от Франция.

WIKIMEDIA

И днес в някои части на Бордо все още се прави малко от него, но производителите обмислят да увеличат обема. Целта е да привлекат нова публика – хора, които вече не харесват тежките вина.

Според почитателите му Clairet е идеално за пиене в рамките на няколко години.

WIKIMEDIA

В продължение на поколения малките производители и работниците в Бордо са изпитвали гордост, че участват в традиция, позната по цял свят. Днес обаче хората в региона трябва да преосмислят какво означава сигурност. И да открият нови начини за препитание, в условията на променящите се климат и пазарни условия.

Животът на малкия човек, често оставащ незабелязан, показва как глобалните кризи достигат до ежедневието на хора, които изглеждат далеч от голямата политика.

WIKIMEDIA

Но адаптацията не е само въпрос на оцеляване, а и на творчество. За производителите това означава да се отворят към нови култури, да експериментират и да търсят допълнителни доходи чрез туризъм и местни пазари.

Така ще бъдат активни участници в промяната, вместо обикновени свидетели на кризата.

Единствената продадена приживе творба на художника WIKIMEDIA Vincent van Gogh

Ключови думи

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама