Nilay Patel, The Verge, 01.05.2025
Не е тайна, че рекламната индустрия е на път да бъде преобrazena от изкуствения интелект.
И една от причините големите фирми като Google и Meta да инвестират много в генериране на снимки и видеоклипове е, защото знаят, че първите потребители на тези инструменти ще бъдат рекламодателите в техните платформи.
Но никой досега, никога не го беше казвал в прав текс.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/John G. Mabanglo
Поне до днес, когато Марк Зукърбърг на практика заяви пред Бен Томпсън от Stratechery, че планът му е да елиминира цялата рекламна екосистема - от крейтива надолу.
Ето цитатът, в който Зукърбърг говори как изкуственият интелект е подобрил таргетирането, но Meta вече мисли за самите реклами:
Зукърбърг: Все още има творческа част, която по принцип е, че рекламните фирмите идват при нас, знаейки какво е тяхното послание, клип или визия. Но това е доста трудоемко. А ние сме по-близо.
И колкото повече произвеждаме с ИИ, толкова по-добре.
Източник: Wikimedia/By Tasos Katopodis
Защото виждаме кое работи. И можем да произвеждаме безкрайни количестви. И да го правим вместо рекламните агенции. Те, разбира се, винаги могат да дойдат с предложение или креайтив. Но като цяло стигаме момента, в който бизнесът ще идва при нас.
Той казва каква е целта, превежда парите и не му трябва никакъв криейтив. Не му трябва никакво демографско таргетиране, никакво измерване. Трябват му готовите резултати, които ние изплюваме.
Мисля, че ще бъде огромно, мисля, че това е предефиниране на понятието "реклама".
Източник: Wikimedia/By Tasos Katopodis
Това, което Марк описва е как бизнесът идва в Meta и казва: - Искам клиенти за моя продукт. А Meta прави всичко останало. Тя генерира снимки и видеоклипове, с помощта на изкуствен интелект, пише текстове за тези продукти с ИИ, сглобява ги в безкраен брой реклами с ИИ, насочва тези реклами към всички хора на своите платформи - с ИИ, измерва кои реклами се представят най-добре и ги подобрява - с ИИ...
И след това кара бизнесът да купуватготовите продукти - на нейните платформи, с помощта на нейните системи.
Изобилието от идеи за рекламиране с помощта на ИИ, според мен, е "креативност без граници". Виждали сме интересни примери, включително на ключови изложения на Nvidia.
Но никога не съм чувал някой да докара нещата чак до: Свържете ни с банковата си сметка и следете резултатите, които изплюваме.
Източник: Wikimedia/By Tech Crunch
Това на практика ще унищожи цялата рекламна индустрия, такава каквато я познаваме.
Рекламните агенции са изградили сложни системи за одит на резултатите, заради десетилетия измами в бранша. И са напълно наясно какво платформи като Meta могат и какво не могат да правят добре.
Изпратих цитата на някои от основните играчи в рекламната индустрия. И отговорът беше отрезвяващ. "Безопасността на рекламодателя е голям проблем. Така че, да им позволим да създават и оптимизират творчеството е страховита концепция", каза един от изпълнителните директори.
Без това да е главното притеснение.
"Обещанието Просто вижте резултатите, които изплюваме, е проблемът. Никой клиент няма да се довери на това, което те "изплюват", защото са си научили домашното и отдавна сами проверяват резултатите".
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Caroline Brehman
Четете резултатите, които изплюваме е върхът, каза друг медиен изпълнителен директор. Цялото това отношение към клиентите - от снизходителна арогантност, през директна враждебност, до направо "шибано ще ви унищожим".
В момента Meta печели много пари от малки фирми, които не могат да си позволят големи агенции и медийни кампании. И безкрайно креативните инструменти на ИИ може да им помогнат, докато големите агенции печелят доларите си от друго място.
Но напрежението се увеличава и е ясно, че бизнес моделът на платформите е на път да промени всичко с гръм и трясък. Като всички ще сме принудени да се борим със свят, пълен с реклами, генерирани от изкуствен интелект.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Allison Dinner
Междувременно Сара Джаксън разказва за Business Insider, как Meta сваля подвеждаща реклама, с изображение на Джейми Лий Къртис, след като актрисата вдига патардия в Instagram.
Звездата от "Хелоуин" пише, пред 6 милиона последователи:
Стигна се дотук @zuck. Никога не сме се срещали. Казвам се Джейми Лий Къртис и минах по всички възможни канали, за да помоля теб и екипа ти да свалите тази напълно фалшива реклама. Това е безмислица, която никога не съм разрешавала или подкрепяла.
След което говорител на Meta просто казва, че рекламите са били в нарушение и са премахнати.
А Къртис добавя коментар към публикацията си: "СРАБОТИ!".
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Kyle Grillot
Nilay Patel е главен редактор на The Verge, водещ на Decoder podcast, и ко-водещ на The Vergecast.
Добави коментар