Evelyn Hart за Indian Defence Review, 21.05.2025
IBM разтърси света на технологиите, като съкрати хиляди служители, за да направи път на автоматизация с изкуствен интелект. Но това, което се случи година по-късно, изненада всички.
Защото последва неочакван завой, който очертава бъдещето пред "работното място".
През 2023 IBM предприе смел ход, когато съкрати близо 8000 служители, главно в отдела за човешки ресурси. Това решение трябваше да замени рутинни офис операции със система на ИИ, наречена AskHR. Тя беше специално разработена, за да се справя с широк спектър от повтарящи се процеси.
Източник: IBM
IBM автоматизира функции като искания за отпуск, управление на заплатите и документация на служителите. И възнамеряваше да повиши ефективността, намалявайки разходите.
Платформата AskHR се оказва изключително ефективна и успява да автоматизира приблизително 94% от рутинните задачи.
IBM заявява по това време, че трансформацията е довела до увеличение на производителността с 3,5 млрд. долара, от 70 различни работни роли.
Квантовият компютър на IBM Снимка: ЕПА/БГНЕС/Anna Szilagy
Компанията възприемаше своя ход като част вълната в технологичната индустрия, където фирми като Google и Spotify също са възприеха автоматизацията - за да рационализират операциите и да намалят персонала в поддържащите функции.
Въпреки мащабните съкращения обаче общата работна сила на IBM не се сви. Вместо това броят на служителите се увеличи.
Наскоро, Арвинд Кришна, главен изпълнителен директор на IBM от 2020-та, обясни изненадващия резултат пред The Wall Street Journal. "Общият брой на заетите при нас всъщност се увеличи, защото това, което ИИ прави е да ви осигури повече инвестиции, които да вложите в други области".
Източник: ibm.com
Но тези области са софтуерно инженерство, маркетинг и продажби – все работни места, които изискват творчество, критично мислене и пряко взаимодействие с хората.
Затова IBM сега пренасочва "освободените" от ИИ ресурси, за наемане на експерти в области с висока доходност. Новите служители се фокусират върху програмиране, маркетинг и работа с клиенти. И това са секторите, които остават по-малко уязвими от автоматизацията.
Промяната отразява стратегията на компанията да комбинира технологиите и човешкия опит, за да укрепи бизнеса, а не просто да намали разходите.
Източник: WIKIMEDIA/Argonne National Laboratory
Опитът на IBM илюстрира и очертаващата се тенденция на пазара на труда - ИИ не премахва работни места, а променя вида на наличните работни места. Длъжностите с рутинни и повтарящи действия се се заменят от автоматизация.
За сметка на това расте търсенето на работници, които могат да проектират, внедряват и продават решения, базирани на ИИ.
Резултатите на IBM разкриват необходимостта, предприятията да инвестират в преквалификация на служителите. И така да се адаптират към бързо променящия се пейзаж на заетостта.
Източник: askhr.com
Самата платформа AskHR например е обработила повече от 11,5 милиона задачи през 2024-та. И за няколко години е повишила оценките за удовлетвореност на клиентите от минус 35, на плюс 74.
Но е донесла много и приходи. Затова, предлагайки значително повишаване на производителността, технологиите изискват внимателно управление при прехода на работната сила.
Както посочва и Арвинд Кришна в интервюто си - Преходът към автоматизация ни позволи да инвестираме повече в области, които се нуждаят от човешко творчество и взаимодействие.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Anna Szilagy
Балансът между машините и хората вече е определящ в подхода на IBM към заетостта и иновациите.
Автоматизирането на рутинни задачи оптимизира процесите,, но предефинира начина на разпределение на работата, между 270 000 служители на IBM по света. Трансформацията илюстрира как технологиите рушат, но и създават възможности на съвременното работно място.
Източник: PIXABAY/By NASA
Добави коментар