Той създава впечатление на лидер, оформен повече от дипломацията, отколкото от показността. Държавник, чийто авторитет се основава на предпазливост, прагматизъм и тихо упражняване на влияние.
Неговият стил на управление се определя от баланса между приемственост и реформа, традиция и модерност; между конкуриращите се влияния на могъщи съседи с глобални очаквания.
ЕПА/БГНЕС Alexander Kazakov
Вместо да разчита на харизма или популизъм, Касим-Жомарт Токаев има репутацията на дисциплиниран технократ, който цени диалога повече от конфронтацията и консенсуса повече от едностранните действия.
В нестабилен регион той се позиционира като стабилна ръка, която култивира вътрешна устойчивост, докато с премерена сдържаност навигира деликатната геополитика на Централна Азия.
ЕПА/БГНЕС Dmitry Astakhov
Не бих казал, че правим някакви реформи по отношение на външната ни политика, защото тя е много консервативно явление. Казахстан продължава своята политика на балансиране между големите сили, като защитава собствените си национални цели.
Ето какво мислят световните медии по въпроса:
WIKIMEDIA Kremlin.ru
"Токаев не се обръща само към вътрешната публика, той гледа и навън. Обещанията му за "Нов Казахстан" му помогнаха да изгради на Запад репутация на реформатор. Мнозина възприемат режима като относително прогресивен, особено на фона на демократичното отстъпление в други части на Централна Азия.
Въпреки това би било наивно да се очакват системни промени. Истинските демократични реформи биха подкопали авторитарната система на Казахстан, чиито основни бенефициенти са самият Токаев и неговото най-близко обкръжение." Carnegie Endowment, 18.09.2024
ЕПА/БГНЕС Andrej Cukic
"Токаев наследи страната, която Назарбаев изгради след разпадането на Съветския съюз. Назарбаев трябваше да създаде държавния апарат от нулата. Нямаше пазарни икономисти, нито юристи, подготвени за работата в условия на пазарна икономика, нито национално законодателство.
Затова и Международният финансов център в Астана просто изкопира правилата на Дубай и сега функционира по "английското право".
ЕПА/БГНЕС Ali Haider
Настоящият президент положи много усилия за преразпределяне на властта и богатството, за да изгради реформите по свой начин. Това вече е Казахстан 2.0.
Предстои опит за издигане на нови елити и засилване ролята на малките и средните предприятия в страната. Провеждат се открити търгове и се създават повече механизми, чрез които нови компании в нови сектори да опитат късмета си на пазара." Forbes Kazakhstan, 21.12.2022
ЕПА/БГНЕС Alexander Kazakov
"Прави впечатление, че той все по-рядко споменава постиженията на своя предшественик в речите си, може би в опит да увеличи легитимността си в очите на населението. Въпреки това успя допълнително да укрепи позициите си по време на кризата с Covid-19.
През март 2020 г., под претекст за борба с пандемията, Токаев обяви извънредно положение в цялата страна. Това значително увеличи политическата му власт, позволявайки му свободно да взема решения, без да се консултира с парламента, правителството или Съвета за сигурност." Institute for War and Peace Reporting, 14.01.2022
ЕПА/БГНЕС Alexander Kazakov
"Настоящият президент на Казахстан е човек, изкачил се по всички стъпала на дипломатическата и държавната служба – отдолу нагоре. Основната му сила се крие в способността да общува ефективно и да преговаря с другите." Montsame, 27.10.2024
"Като много прагматичен лидер, Токаев успява да постигне внимателен баланс между големите световни сили, гарантирайки участие на Казахстан в трансформиращия се глобален ред.
WIKIMEDIA EC AV Portal
Той е фокусиран върху икономическите интереси на страната си чрез многостранен подход, без да се обвързва твърде тясно с който и да е геополитически играч – независимо дали става дума за Русия, Китай, Европейския съюз или Съединените щати." The Time of Central Asia, 24.04.2025
WIKIMEDIA Firdavs Kulolov
"Както всеки лидер от неговия ранг, Токаев е развил характерен политически стил. Неговата концепция за "Държава, която слуша" е уникална иновация и не е просто лозунг. Това е реален, функциониращ модел, който беше въведен чрез мащабни политически реформи и продължава да се развива през годините." DKnews, 16.04.2025
ЕПА/БГНЕС Igor Kovalenko
"Това няма да е първият президент от Централна Азия, който променя правилата, за да пренастрои часовника по свои собствени условия. Измененията в Конституцията най-вероятно ще преследват актуализация на президентските мандати...
В цяла Централна Азия само киргизстанецът Алмазбек Атамбаев и неговият пряк предшественик, временният президент Роза Отунбаева, са напускали президентския пост по график.
ЕПА/БГНЕС Zoltan Fischer
Затова най-радикалното и прогресивно нещо, което Токаев би могъл да направи, е да напусне президентския пост по план – през 2029 г., без да се опитва да запази позиция на директно влияние." The Diplomat, 09.09.2025
Няма подобна практика в нито една страна от постсъветското пространство или отвъд него. Един седемгодишен президентски мандат, според мен, е достатъчен, за да се реализира избирателната програма и реформите. Съм убеден, че в нашата страна трябва да има диктатура на законността и реда. Това е необходимо за успешни реформи и за привличане на инвестиции в икономиката. Законът и редът са основата за построяване на Справедлив Казахстан.
Добави коментар