Относно: Касим-Жомарт Токаев

18:00, 11 сеп 25 / Относно: Шрифт:

Той създава впечатление на лидер, оформен повече от дипломацията, отколкото от показността. Държавник, чийто авторитет се основава на предпазливост, прагматизъм и тихо упражняване на влияние.

Неговият стил на управление се определя от баланса между приемственост и реформа, традиция и модерност; между конкуриращите се влияния на могъщи съседи с глобални очаквания.

ЕПА/БГНЕС Alexander Kazakov

Вместо да разчита на харизма или популизъм, Касим-Жомарт Токаев има репутацията на дисциплиниран технократ, който цени диалога повече от конфронтацията и консенсуса повече от едностранните действия.

В нестабилен регион той се позиционира като стабилна ръка, която култивира вътрешна устойчивост, докато с премерена сдържаност навигира деликатната геополитика на Централна Азия.

ЕПА/БГНЕС Dmitry Astakhov

Не бих казал, че правим някакви реформи по отношение на външната ни политика, защото тя е много консервативно явление. Казахстан продължава своята политика на балансиране между големите сили, като защитава собствените си национални цели.

Ето какво мислят световните медии по въпроса:

WIKIMEDIA Kremlin.ru 

"Токаев не се обръща само към вътрешната публика, той гледа и навън. Обещанията му за "Нов Казахстан" му помогнаха да изгради на Запад репутация на реформатор. Мнозина възприемат режима като относително прогресивен, особено на фона на демократичното отстъпление в други части на Централна Азия.

Въпреки това би било наивно да се очакват системни промени. Истинските демократични реформи биха подкопали авторитарната система на Казахстан, чиито основни бенефициенти са самият Токаев и неговото най-близко обкръжение." Carnegie Endowment, 18.09.2024

ЕПА/БГНЕС Andrej Cukic

"Токаев наследи страната, която Назарбаев изгради след разпадането на Съветския съюз. Назарбаев трябваше да създаде държавния апарат от нулата. Нямаше пазарни икономисти, нито юристи, подготвени за работата в условия на пазарна икономика, нито национално законодателство.

Затова и Международният финансов център в Астана просто изкопира правилата на Дубай и сега функционира по "английското право".

ЕПА/БГНЕС Ali Haider

Настоящият президент положи много усилия за преразпределяне на властта и богатството, за да изгради реформите по свой начин. Това вече е Казахстан 2.0.

Предстои опит за издигане на нови елити и засилване ролята на малките и средните предприятия в страната. Провеждат се открити търгове и се създават повече механизми, чрез които нови компании в нови сектори да опитат късмета си на пазара." Forbes Kazakhstan, 21.12.2022

ЕПА/БГНЕС Alexander Kazakov

"Прави впечатление, че той все по-рядко споменава постиженията на своя предшественик в речите си, може би в опит да увеличи легитимността си в очите на населението. Въпреки това успя допълнително да укрепи позициите си по време на кризата с Covid-19.

През март 2020 г., под претекст за борба с пандемията, Токаев обяви извънредно положение в цялата страна. Това значително увеличи политическата му власт, позволявайки му свободно да взема решения, без да се консултира с парламента, правителството или Съвета за сигурност." Institute for War and Peace Reporting, 14.01.2022

ЕПА/БГНЕС Alexander Kazakov 

"Настоящият президент на Казахстан е човек, изкачил се по всички стъпала на дипломатическата и държавната служба – отдолу нагоре. Основната му сила се крие в способността да общува ефективно и да преговаря с другите." Montsame, 27.10.2024

"Като много прагматичен лидер, Токаев успява да постигне внимателен баланс между големите световни сили, гарантирайки участие на Казахстан в трансформиращия се глобален ред.

WIKIMEDIA EC AV Portal

Той е фокусиран върху икономическите интереси на страната си чрез многостранен подход, без да се обвързва твърде тясно с който и да е геополитически играч – независимо дали става дума за Русия, Китай, Европейския съюз или Съединените щати." The Time of Central Asia, 24.04.2025

WIKIMEDIA Firdavs Kulolov

"Както всеки лидер от неговия ранг, Токаев е развил характерен политически стил. Неговата концепция за "Държава, която слуша" е уникална иновация и не е просто лозунг. Това е реален, функциониращ модел, който беше въведен чрез мащабни политически реформи и продължава да се развива през годините." DKnews, 16.04.2025

ЕПА/БГНЕС Igor Kovalenko

"Това няма да е първият президент от Централна Азия, който променя правилата, за да пренастрои часовника по свои собствени условия. Измененията в Конституцията най-вероятно ще преследват актуализация на президентските мандати...

В цяла Централна Азия само киргизстанецът Алмазбек Атамбаев и неговият пряк предшественик, временният президент Роза Отунбаева, са напускали президентския пост по график.

ЕПА/БГНЕС Zoltan Fischer

Затова най-радикалното и прогресивно нещо, което Токаев би могъл да направи, е да напусне президентския пост по план – през 2029 г., без да се опитва да запази позиция на директно влияние." The Diplomat, 09.09.2025

Няма подобна практика в нито една страна от постсъветското пространство или отвъд него. Един седемгодишен президентски мандат, според мен, е достатъчен, за да се реализира избирателната програма и реформите. Съм убеден, че в нашата страна трябва да има диктатура на законността и реда. Това е необходимо за успешни реформи и за привличане на инвестиции в икономиката. Законът и редът са основата за построяване на Справедлив Казахстан.

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама