ЛГБТ-пропагандата – вече и във вашия магазин

18:17, 04 фев 23 / Свят Шрифт:
Милан Зарев

Почиства се лесно – изплакнете с вода и оставете да изсъхне.“

Може и да си мислите друго, но това е инструкция за поддръжка на полипропиленова чанта STORSTOMMA, която отскоро е налична и в българските магазини на IKEA.

Чантата е нова версия на иконичния за веригата модел FRAKTA, който съперничи по популярност на шведските кюфтенца и етажерката  BILLY. Но докато традиционната синя пазарска чанта на IKEA струва 0.99 лева, то STORSTOMMA се продава с два лева по-скъпо.

С какво обаче представената в софийския магазин като “пъстра” чанта е по-различна от едноцветната си сестра? Оказва се, че артикулът заявява позиция и е свързан с, меко казано, спорна кауза.

„Ние в IKEA вярваме, че всеки има правото да бъде себе си“, заявяват от шведската верига магазини в описанието на чантата STORSTOMMA, която се продава в цветовете на дъгата – символ на ЛГБТ движението.

ЛГБТ-артикулът е пуснат за първи път на пазара в САЩ преди две години.  Както разбираме от статия на  hyperbeast.com, 30 процента от цената на дребно на чантата трябва да бъдат дарени на Центъра „Али Форни“ в Ню Йорк и ЛГБТ центъра в Лос Анджелис. От американския франчайз на IKEA са предвидили до 50 000 щатски долара от  STORSTOMMA да отидат за благотворителни организации до 31 август 2020 година, разбираме от публикацията.

Рафаел Фантауци – служител по равенство, разнообразие и приобщаване в IKEAСАЩ, казва:

В труден момент, когато голяма част от хората в страната и света трябва да се самоизолират, е важно да разпознаем значението на думата „дом“. За съжаление, за много ЛГБТК+ лица, изправени пред дискриминация, стигматизация и изолация, четирите стени на къщата не винаги са „безопасно място“. Ето защо ние се ангажираме да създадем по-любящ, приемащ свят – защото всеки заслужава да се чувства като у дома си, всеки ден, навсякъде.“

Снимка: PIXABAY

В допълнение към продажбите на чанти за обяд IKEA САЩ е отделила 25 000 долара за всяка организация, която подкрепя предоставянето на достъпни жилищни решения, подслон и услуги в помощ на бездомните ЛГБТ общности.

Спорната инициатива на  IKEA  достига две години по-късно и до България. В столичния магазин от веригата обаче някак плахо заявяват позицията, която Фантауци проповядва две години по-рано. Също така не става ясно дали по-скъпата цена на артикула на практика не прави неволно българския клиент на веригата дарител за каузата на бездомници с нетрадиционна сексуална ориентация отвъд Океана.

Кампанията с продажбата на чанти STORSTOMMA се случва на фона на все по-сериозния дебат, а именно – преекспонирани ли са проблемите на ЛГБТ-общността. В книгата „Всички лъжат“ Сет Стивънс-Давидовиц припомня прочутата оценка на Алфред Кинси, според която едва 10% от американските мъже са хомосексуалисти. Въпреки това твърдението на Кинси все по-малко се приема за легитимно, защото съвременни изследователи твърдят, че реалният процент е между два и три. Чрез различни изследвания с големи бази данни Сет Стивънс-Давидовиц може да заключи, че процентът е около пет.

Въпреки всичко темите за ЛГБТ-общността се намират все по-често във фокуса на медиите и задълбочават разделението между либералния и консервативния дневен ред. В този смисъл, зад привидно добрата кауза, IKEA  се намесва в дискурс, който все повече има политически измерения. А след като години наред за САЩ се говореше като за “износител на демокрация”, явно вече можем да говорим и за износ на ценности.

Неслучайно популярният критик на мултикултурализма (и сам по себе си гей, но и десен консерватор) Дъглас Мъри казва по повод подобни кампании и активности: Нашият обществен живот днес гъмжи от хора, които желаят да бранят барикадите дълго време, след като революцията е свършила. Това е, или защото си мислят, че барикадите са техният дом, или защото нямат дом, където да се приберат. И в двата случая, за да докажат верността си към каузата, се изисква преекспониране на проблема, което усложнява този проблем.“

Снимка: PIXABAY

Да се върнем обратно у нас. Продажбата на чантите STORSTOMMA в българския франчайз на IKEA, при това – две години след кампанията в САЩ, поражда следните въпроси, които искаме да зададем публично на „Хаус Маркет България“, които оперират у нас чрез магазините на шведската верига:

  1. Ценовата политика на чантите STORSTOMMA и FRAKTA следва едни и същи стойности в България и САЩ, но валутите са различни. Това означава ли, че единият или двата продукта са субсидирани и реално при продажбата им няма бизнес логика?
  2. Какво се случва с приходите от продажбата на чантите STORSTOMMA у нас?
  3. Възможно ли е продажбата на STORSTOMMA в България две години след кампанията в САЩ да е маркетингов трик?
  4. Тъй като кампанията на IKEA покрай чантите в САЩ е насочена към бездомници с нетрадиционна сексуална ориентация – редно ли е сексуалната ориентация да е критерий, отсяващ на кои хора в нужда да се помогне? Това не е ли обратна дискриминация?
  5. Бихте ли ни разяснили процеса, в който организация-бенефициент на сума от продажбата на STORSTOMMA разбира/отсява как човек без подслон е ЛГБТ?
  6. Каква е разликата между “бездомните ЛГБТ общности” и хората без покрив над главата си, които са хетеросексуални или не са декларирали своята сексуална ориентация?
  7. Има ли българският филиал на IKEA „служител по равенство, разнообразие и приобщаване“, както е в Съединените щати?
  8. Поръчвани и реализирани ли са у нас маркетингови проучвания, които да подкрепят решението за продажба на STORSTOMMA в България?
  9. Има ли по-деликатен, по-ненатрапчив начин за позициониране и представяне на този артикул в магазина в столицата?
  10. Има ли в софийския магазин на IKEA продукти, посветени на (правата на) други групи в обществото? Ако не – то защо веригата помага точно на хората с нетрадиционна сексуална ориентация, а не на жертвите на домашно насилие, например?

Темата за продажбата на STORSTOMMA по същество не е толкова тест за толерантността на българите. Тя трябва да ни накара да се замислим дали наистина идентичността не е превърната в “оръжие”.

И ако позицията на IKEA е просто, че всеки има правото да бъде себе си – ние сме съгласни. Отделен, но немаловажен въпрос е дали това право дава привилегии или възможности, които други хора нямат, защото… просто са себе си.

В България, когато видим просяк на улицата или бездомник в нужда – не го разпитваме за сексуалната му ориентация. Не го правим и с пострадалите от наводненията в Карловско.

У нас емпатията не е загубена, а състрадателността все още не е изкривена. Затова нямаме нужда от служител по равенство, разнообразие и приобщаване. Знаем, че пред житейските трудности, глада и липсата на покрив всички са равни.

Останалото е ЛГБТ-пропаганда – вече и в локалния магазин.

Снимка: PIXABAY

В превод от шведски STORSTOMMA означава най-общо “голямо тяло”. Затова  idealisti.bg  ще реализира инициатива с работно заглавие „Голямо сърце“. В нея използваните винили от билбордовете на Топ новини ще бъдат рециклирани и превърнати в чанти. Същото ще се случи и с винилите след края на рекламната кампания на idealisti.bg. 100% от средствата от продажбата ще бъдат дарени на нуждаещи се. Без да се интересуваме от тяхната сексуална ориентация и без тя да дава предимство, на когото и да било!

Напишете коментар
Коментари: 1
1 Иван Петров 20:12, 27 фев 23

Въпрос към автора. Вреди ли на някого Икеа в случая? Не мисля. Когато някой не те наранява или обижда или пречи, нека не го съдим. Стига с този израз лбг... пропаганда. По какъв начин авторът или който и да чете тази статия е повлиян в пряк смисъл негативно от хора с такава ориентираност? По никакъв. Целта на цялата работа е да се научат хората, че не полът или цветът е важен. Важно е дали имаш добро сърце, дали си добър и активен гражданин, не обиждаш и не пречиш на другите.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама