Имало едно време един граф и една графиня. Те живеели в екстравагантна вила, заобиколена от цветна гора. Домът им изглеждал като оазис на фона на останалия бушуващ свят. И макар да се наслаждавали на живота в своето убежище дълги години, един ден разгневена тълпа нахлула в къщата и помела техния идеален свят.
Красив и в същото време трагичен, разказът на Джеймс Балард - "Градината на времето" вдъхновява темата и дрескода на едно от най-обсъжданите събития през изминалите седмици, а именно Met Gala 2024.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/JUSTIN LANE
Пищното мероприятие се състоя в началото на месец май и посрещна тълпи от знаменитости в Музея на изкуствата "Метрополитън" в Ню Йорк.
Съвпадайки с изключително нестабилен и мрачен момент от историята, галата предизвика критики и постави под въпрос избраната тема – история, символизираща антиутопичните времена.
Освен множество публикации и коментари за облеклото на знаменитостите, събитието провокира потребители на социалните медии да направят удачни паралели между галата и известната поредица "Игри на глада".
Снимка: ЕПА/БГНЕС/ALLISON DINNER
За жалост, случващото се в творбите на Сюзан Колинс в действителност не е толкова далеч от нашата реалност. Действието на историята се развива в държавата Панем, където модата функционира като социално-политическо оръжие. Влиятелните хора там се обличат с екстравагантни тоалети, които умишлено засенчват по-скромното облекло, носено от масите.
Това служи на богатия Капитол като разделител между потиснатите бедни райони на държавата и "избраните". Но бляскавата фасада е само прикритие за бруталността, наложена от управляващите. А спектакълът, в който участват главните герои, се явява заглушител на реалността.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/OLGA FEDEROVA
По подобен начин, Met Gala течеше докато на по-малко от километър паралелно имаше пропалестински протест. На него, за пореден път, стотици хора символично се противопоставиха на войната в Газа. И много от тях бяха арестувани за това.
Самата Met Gala не се е променила във времето. Тя винаги е била отворена за демонстрации на екстравагантност и богатство. И удобна платформа за засилване на култа към знаменитостите.
Събитията през тази година обаче провокираха оформянето на по-различен поглед към живота в световен мащаб. Защото границите между фантастичния разказ и антиутопичната реалност вече се размиват.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/JUSTIN LANE
Което ни връща към Met Gala. При положение, че отсъстваше дори и намек за съпричастност към хуманитарната криза, силно се съмняваме, че организатори и присъстващи, тази година, са успели да разпознаят горчивата ирония в избора на тема.
И това е нормално, понеже славата носи пари, създавайки измамно усещане за сила. Участниците в шоу бизнеса отдавна живеят в някаква паралелна реалност. Проблемът в случая е, че почти всичко вече се е превъърнало в шоу бизнес. Включително и войната.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/SARAH YENESEL
Така в свят, доминиран от всякакъв вид забавления, нарушаването на човешките права остава на много заден план. Или на преден, като в телевизията например. Която също отдавна е част от голямото шоу. Да не кажем, че задава тона...
Може би всичко това ни прави все по-малко чувствителни към случващото се около нас.
Но именно съпоставката на действителността със сюжета в "Игри на глада", колкото и трагична да е тя, доказва и нещо положително – независимо от всичко, все още съумяваме да бъдем с отворени очи за несправедливостта.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/JUSTIN LANE
Добави коментар