Протестната K-pop култура

07:30, 19 яну 25 / Свят Шрифт:

Сълзи, ужасени викове и шокирани лица. Tова беше реакцията сред поддръжниците на отстранения президент на Южна Корея Юн Сук Йол.

Те пазеха пред дома му, когато научиха, че е арестуван. Нещо, което се подготвяше от седмици. Защото предишният опит за задържане на Юн се провали. Тогава полицията се оттегли, за да предотврати кървав сблъсък, с охраната на бившия президент и негови поддръжници.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/YONHAP

Новината за ареста усили несигурността и разделението, в една страна и без друго дълбоко поляризирана от злощастната заповед за военно положение. Което, за да бъдем обективни, си беше чист опит за преврат.

Последвалият импийчмънтът на президента Юн Сук Йол се превърна в ключово политическо събитие, но и в определящ за развието на гражданската ангажираност момент.

Сближаването на млади активисти и K-pop фенове, много от които представа си нямат какво е държавно насилие, промени пейзажа на политическата ангажираност. Струпването на хиляди по улиците на страната принуди Народното събрание да приеме предложението за импийчмънт.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/JEON HEON-KYUN

С това, протестната култура в Южна Корея не просто израстна. Тя създаде нов, глобален стандарт, в който са преплетени популярната култура и гражданският активизъм. Промяната, водена от млади активисти и K-pop фендоми, маркира раждането на обединяващ творчески модел за гражданско участие.

И той има потенциала да прекрои бъдещето на южнокорейската демокрация. Както и да предостави ефективен модел за действие на други общества, изправени пред подобни политически предизвикателства.

По време на протестите дори светлинните стикове, отдавна свързвани с аплодирането на K-pop идолите, се превърнаха в символи на неподчинение и надежда. Те замениха традиционно употребяваните свещи. Тяхното присъствие се превърна в ясен знак за сливане на поп култура и политическа позиция.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/JEON HEON-KYUN

Този поведенчески модел е пряк резултат от хоризонталната и нейерархична структура на солидарност, която сплотява K-pop феновете. Не случайно тези фендоми са добре познати със своите колективни действия.

Изповядвайки принципите за доброволно участие и споделена цел, K-pop феновете отдавна организират стрийминг кампании и бойкоти на стоки. Дори се застъпват срещу експлоатирането на артисти от техните агенции.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/YONHAP

Усещането за организирано, но децентрализирано действие, се прояви с пълна сила през споделяната от фенове информация за протестите, в платформи като X и Instagram. Хората пееха, танцуваха и снимаха клипчета за социалните мрежи, под съпровода на K-pop хитове.

Публикациите включваха указания за близки тоалетни, съвети за безопасност по време на големи събирания и насърчителни съобщения за мотивиране на тези, които протестират за първи път. Освен това координираха местата за събиране на големи групи и разпространяваха лозунги, създавайки ефективна и приветлива среда за участниците.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/JEON HEON-KYUN

Често определяни като тривиални или аполитични, тези фендом общности всъщност демонстрираха изключителна способност да стимулират. В случая, значима политическа промяна. 

Протестите от 14 декември бяха не просто политическо събитие, а културно и поколенческо пробуждане. Те демонстрираха, че със своите творчески и колективни усилия младежите са способни да бъдат катализатор на промяната.

Oтстраненият президент на Южна Корея, Юн Сук Йол Снимка: ЕПА/БГНЕС/LEE JONG-KEUN

А глобалният характер на K-pop фендома създаде среда, в която хора от различни страни можеха да се солидаризират с южнокорейските протестиращи. Това добави към натиска върху правителството. Международното измерение показа ясно, че опозицията срещу Юн Сук Йол не е капсулирана и има глобален отзвук, ползвайки културната дипломация на страната.

Същата, с която корейските власти си служеха ефективно през последните години - K-pop културата, като средство за насърчаване на национална гордост и инструмент на меката сила.

Протестиращите обаче използваха този културен апарат срещу самата държавна система, демонстрирайки как културното влияние може да се използва за политическа съпротива. 

Меко казано.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/YONHAP

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама