Джоузеф Стиглиц против Meta и X

11:00, 07 май 25 / Топ анализи Шрифт:

Нобеловият лауреат Джоузеф Стиглиц твърди, че на Елон Мъск и Марк Зукърбърг им липсват морални ценности, но Apple предлага етична алтернатива

Влиянието на социалните медии е достигнало ниво, което мнозина считат за тревожно. И носителят на Нобелова награда за икономика Джоузеф Стиглиц, се присъединява към нарастващия хор на загрижените.

Източник: WIKIPEDIA/By World Economic Forum

Според него технологични магнати като Илон Мъск и Марк Зукърбърг разполагат с безпрецедентна власт, с която манипулират общественото мнение. И го правят безнаказано. Алтернативно, икономистът посочва Apple, на Тим Кук, като модел за по-етичен подход към технологиите.

Стиглиц не спестява нищо.

Той твърди, че днешните социални платформи, особено бившият Twitter и Instagram, функционират като машини за пропаганда. С обхват, който далеч надхвърля всичко, което историята е виждала.

Източник: WIKIPEDIA/By Sawyer Merritt

Способността им да оформят политическия дискурс, да влияят на изборите и да поляризират обществото е огромна и почти мигновена.

Но не става въпрос само за платформите, а за хората, които разработват алгоритмите зад тях. За Стиглиц Мъск и Зукърбърг са изградили екосистеми, в които алгоритмичното усилване, подпомагано от събиране на лични данни, захранва ангажираност, противоречия и разделение.

Всичко в името на печалбата и властта.

Източник: WIKIPEDIA/By Meta Platforms

Стиглиц свързва тези механизми с възхода на популизма и ерозията на демократичните институции. Това е и темата на последната му книга "Пътят към свободата".

На фона на тази надпревара в използването на данни, Apple предлага ярък контраст. Под ръководството на Тим Кук компанията отстоява неприкосновеността на личния живот на потребителите. Тя е основна ценност и стратегически фактор за разграничаване.

Източник: WIKIPEDIA/Rob Janoff

За разлика от Meta, Apple не гради бизнеса си върху следене на потребителите в мрежата. Тя се позиционира като компания, която защитава своите клиенти. Дори когато това създава неудобства на рекламодателите или на други технологични гиганти.

През 2016-та например Apple отказа да отключи за ФБР iPhone на терорист, като се позова на съображения за глобална сигурност. После, през 2025-та, публично се противопостави на британски законопроект, изискващ универсална заден вход за iCloud. А с инициативата App Tracking Transparency, значително затрудни проследяването на потребителите, от приложения като Instagram и Facebook, без разрешение.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Erik S. Lesser

Дори в сферата на изкуствения интелект Apple подхожда предпазливо. Системите на Apple Intelligence работят локално на устройството или чрез "частен облак", като не позволяват потребителските данни да се прехвърлят в огромни бази данни на трети страни.

Да сме наясно - Apple не е светец.

През 2024-та Тим Кук дари 1 милион за инагурацията на Доналд Тръмп - ход, който според мнозина противоречи на прогресивния брандинг на компанията. В същото време се появиха и вътрешни проблеми.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Shawn Thew

От февруари 2025-та гласовата диктовка на iPhone замества термина "расист" с "Доналд Тръмп". А акционерите на Apple гласуват за запазване на политиките за приобщаване. Неща, които са в противоречие с новия политически пейзаж.

И все пак, Apple продължава да се отличава.

Там, където Мъск пропагандира свобода на словото, която заглушава критиците и допуска вредно съдържание, а Зукърбърг се занимава с монетизация, базирана на данни, Apple възнамерява да поддържа баланс между иновациите и отговорността.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Caroline Brehman

Тези противоположни философии доведоха до открито напрежение между Кук и неговите съперници. Зукърбърг отхвърли застъпничеството Кук за неприкосновеност на личния живот като наивно. Особено след като функциите за защита на личните данни на Apple засегнаха приходите на Meta.

Мъск също разкритикува Кук, заради комисионните в App Store и нарече компанията експлоататорска. През 2024-та Apple изтегли рекламата си от X, като посочи за основен проблем липсата на модериране на съдържанието от страна на Мъск.

Това не са просто бизнес разногласия - те отразяват дълбокото разделение около технологичното лидерство.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Caroline Brehman

И така, какъв е пътят напред?

Според Стиглиц решението се крие в прогресивния капитализъм - модел, който не изоставя пазарите, а регулира корпоративните излишъци и защитава обществения интерес.

Сред предложенията му са:

  • Налагане на строги правила за платформите на социалните медии и третирането им като традиционни медии, що се отнася до съдържанието и отчетността.
  • Разбиване на монополите, възстановяване на конкуренцията и стимулиране на истински иновации.

Източник: WIKIPEDIA/By Photosa

Стиглиц предупреждава, че социалните медии не са просто детска площадка - те са бойно поле за демокрацията. И ако не бъдат контролирани, сегашната траектория може да подкопае гражданското доверие и обществения дискурс.

Макар че нито една технологична компания не е без недостатъци, контрастът между стратегията на Apple, насочена към неприкосновеността на личния живот и спорните модели на Meta и X, става все по-ясен.

Офисите на Mata Снимка: ЕПА/БГНЕС/By Invading Invader

Със засилване на дебатите за етиката, регулирането и свободата на изразяване, потребители, инвеститори и политици трябва да изберат какво цифрово бъдеще искат?

В свят, в който алгоритмите формират мнения, а изпълнителните директори на технологични компании - разкази, битката за етични технологии може да се окаже една от определящите борби на нашето време.

Източник: PIXABAY/Gerd Altmann

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама