Преди да стане "Марка", часовникът беше за авантюристи, не за инфлуенсъри  

13:15, 13 юли 25 / Младите лъвове Шрифт:
Васил Найденов

Много от емблематичните луксозни марки, навремето, започват с чисто практическа мисия. Например италианската Officine Panerai, която днес е синоним на престиж, в началото е произвеждала прецизни навигационни уреди.

През 30-те години, италианското военноморско разузнаване възлага на Панерай задачата да създаде голям, 47-милиметров часовник, за да бъде четлив циферблатът при всякакви условия. За това настояват самите подводни бойци.

ЕПА/БГНЕС/Salvatore Di Nolfi

Резултатът е красноречив пример  как "фòрмата следва функцията" – часовникът, в случая, е преди всичко уред и необходимо бойно помагало, а не украшение.  

През 40-те и 50-те акцентът продължава да бъдее прецизност и практичност.

Breitling въвежда модела Chronomat през1942-ра. Това е хронограф за пилоти, с въртящ се около стъклото пръстен, тип Slide rule bezel.

WIKIMEDIA/Torsten Bolten

С помощта на логаритмичните скàли по него, летците правели бързи и прецизни навигационни изчисления. Защото те наистина търсели многофункционален инструмент на китката си, а не просто елегантен часовник.

Десетилетие по-късно Брайтлинг създава легендарния Navitimer – хронограф, разработен съвместно с Асоциацията на самолетните пилоти. Той позволявла на летците да изчисляват време, скорост и разстояние директно от безела на часовника.

Штурманские часы Тип 2/WIKIMEDIA

В същото време, през 1949-та, в СССР на Сталин, специални "штурмански" часовници стават стандартно оборудване за военните пилоти и навигатори. С такъв часовник, в 1957 е награден Гагарин, след завършване на курс за военен пилот. Носи го и при историческия си полет през 1961-ва.

След приземяването, Гагарин разказва, че часовникът е "все още толкова точен, както преди полета", потвърждавайки надеждността на този тип инструменти.  

NASA/Charles Conrad

През 60-те "часовникът" отива още една стъпка напред и нагоре – в открития космос, благодарение на NASA.

В центъра на проекта стои създаването на надежден хронограф, за който пак самите астронавти настояват да им бъде осигурен. След обширни изпитания: от -18°C до +93°C, в условия на вакуум, вибрации и дори силен звук..., единствено Omega Speedmaster издържа теста.

Там, където конкурентите от Rolex и Longines се провалят. Защото при влажност или силни температурни амплитуди техните механизми просто отказват.

WIKIMEDIA/Shane Lin

И така, на 1 юни 1965 година Speedmaster официално получава правото да служи като хронограф на всички пилотирани мисии на NASA. Малко след това, астронавтът Ед Уайт прави първата американска "космическа разходка", излизайки с два часовника над скафандъра си.

По време на мисията Аполо 11, Нийл Армстронг, Бъз Олдрин и Майкъл Колинс също носят Speedmaster. Тогава Армстронг дори оставя своя часовник в командния модул, като резервен таймер, след аварията на бордовия хронометър.  

WIKIMEDIA/Francis Flinch 250713

Водолазните модели също имат легендарно минало.

Panerai вече обсъдихме, но и други фирми правят своя пробив. През 1953 Rolex представя своя култов Submariner. Това е първият масов часовник с водоустойчивост до 100 метра. Има, разбира се, въртящ се 60-минутен безел за засичане на времето под вода. Но използва изобилно и луминисцентна боя по стрелките и отметките на циферблата, за да бъде четлив и в най-мътните води.

johnsonwatch.com

В същата година излизат моделите Fifty Fathoms на Blancpain (с водоустойчивост ~ 91.5 метра), и Sea Wolf на Zodiac. Което дава старт на вечния спор – Кой всъщност произвежда първият масов часовник за гмуркане?

Отговорът е без съществено значение, защото и трите швейцарски марки правят чудесни уреди. Заедно с още много други по света.

WIKIMEDIA

Но за да бъдем обективни - за разлика от Blancpain, който е военен инструмент, Rolex е луксозен бранд, а Zodiac задоволява нуждите на масовите потребители и водолазите-аматьори.

Популярността ма тези "уреди" надхвърля функционалността им при гмуркане.

Жак Ив Кусто носи Fifty Fathoms, докато филмира наградения със Злтана палма "Светът на мълчанието", а през 1962-ра Шон Конъри носи Submariner, като Джеймс Бонд във филма "Доктор Но".

WIKIMEDIA/JD

Второто се превръща в може би най-добрата реклама на часовник в историята. Моделът продължава своето развитие, но през 1979-та Rolex пуска първата изцяло златна версия на Submariner.

С което вече влиза в света лукса. И нещата стават различни.  

ЕПА/БГНЕС/Tolga Akmen

Тогава "Часовникът" прибавя още една "функция" към стандартното измерване на времето. Превръща се в символ на стил и богатство. Както за производителите, така и за потребителите. Вече е важно кой какво носи на китката – като име и цена.

ЕПА/БГНЕС/Tolga Akmen

Сега пиарът далеч надхвърля практическата стойност на механизмите. Звездите "разхождат" часовниците си из ложите на Уимбълдън, докато гледат спортните гиганти да "развяват" своите по корта.

И всичко на фона на голям Rolex, който отмерва времето..., за реклами, между сетовете.

ЕПА/БГНЕС/Tolga Akmen

Така всички фирми са предоволни, че точно тези хора, носят точно техните творения.

Panerai например бил почти неизвестен преди 90-те, когато Силвестър Сталоун се влюбва в Luminor и поръчва специална серия за приятелите от Холивуд.

WIKIMEDIA/Nicolas Genin

А легендарното автомобилно състезание "1000 мили" пък е спонсорирано от Chopard още от 1988-ма. Оттогава датира и традицията, всеки състезател да получава ретро хронограф, посветен на Mille Miglia. С други думи, обиколките в надпреварата за издръжливост се засичат и с хронометър на китката.

Разбира се, почти всяко голямо състезание има "своя" часовник: TAG Heuer Carrera е кръстен по легендарното Carrera Panamericana, а Rolex Daytona носи името на американската Daytona 500.

Ricardo Ramírez Garcia WIKIMEDIA

Но още преди часовникът да се превърне в моден аксесоар или бранд с милионна рекламна кампания, той е бил надежден инструмент за истинските авантюристи.

Затова, въпреки модата, пиара и огромните пари, днес много хора продължават да носят своите часовници заради историята, дизайна и чудото на механиката.

WIKIMEDIA/Simon Schaller

А не защото поредният инфлуенсър е заснел поредната сесия, с модела Х на фирмата Y.

За съвременния "авантюрист" часовникът остава бижу, чрез което той носи късче от духа на миналото. Независимо дали преодолява километри в планината или просто цени красотата на механиката в своето ежедневие.  

seiko.com

 

 

Ключови думи

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама