Ако някога сте се чудели как Столична община работи за популяризирането на града като туристическа дестинация и как подпомага развитието на този сектор, отговорът е – Програма за развитието на туризма, която се разработва, приема и прилага всяка календарна година.
Парадоксално, за 2025 г. тази програма беше приета от Столичния общински съвет почти в края на годината – на 13 ноември. И следователно по-голямата част от дейностите в нея се очаква да се осъществят през месец декември.
Или въобще да не се осъществят.

PIXABAY NakNakNak
Програмата е с бюджет от 4,533 млн. лв. и предвижда различни инициативи в маркетинга, брандирането и популяризирането на София. Тя включва планове за по-силно присъствие на международните пазари, нови рекламни кампании, участие в платформи и изложения, откриване на туристически център на летище София, както и възможност за включване на града в престижния Michelin Guide.
Целите формално следват приетата Стратегия за развитие на София като дестинация, но се базират главно на маркетингови активности, социални мрежи, инфлуенс кампании и международни партньорства.

PIXABAY NakNakNak
Ненаучен урок от предишната година
Според отчета на заместник-кмета Никола Барбутов за изпълнението на програмата през 2024 г., София бележи значително възстановяване на туристическия сектор: 1,27 млн. туристи (ръст от 10%), 2,9 млн. нощувки (ръст 10%), рекордни 274 млн. лв. приходи от нощувки и над 2,5 млн. лв. туристически данък.
Но отчетът разкрива и редица проблеми, които днес отекват пряко в програмата за 2025 г. Първо, поради късното приемане на документа (едва през юли 2024 г.) администрацията сама признава, че той е изготвен под натиска на времето и не е „амбициозен“, което поставя под съмнение стратегическото планиране.

PIXABAY NakNakNak
Освен това няколко ключови проекта не са изпълнени. Сред тях е и този за туристическа бранд идентичност на София. Големите международни кампании са отложени за 2025 г., а част от инфраструктурните мерки изобщо не присъстват като изпълнение.
Липса на визия
Програмата за 2025 г. звучи малко по-амбициозно, но при по-внимателен преглед изпъкват няколко системни проблема, като най-големият сред тях е липсата на цялостна концепция за това „какво е София“ като дестинация.

PIXABAY Jim Black
Документът е предимно списък от дейности – реклама тук, кампания там, участие в изложения, инфлуенс програми, видео съдържание. Но няма отговор на ключовия въпрос: Какво е уникалното туристическо обещание на София? Без идентичност рекламата е хаотична, разпиляна и неефективна.
Друг проблем е минималното внимание към инфраструктурата.

PIXABAY NakNakNak
Въпреки че е сред четирите стратегически приоритета, за нея няма предвиден бюджет за 2025 г. Тоест София ще рекламира, но няма да инвестира в средата, която туристът реално преживява. С други думи – тенденцията продължава: задачи се отлагат, проектите се прехвърлят, а новата програма наследява неизпълнените ангажименти от старата.
Това повдига въпроса: има ли капацитет за изпълнение на заложените мерки?
Конкурсът

PIXABAY Wengen
След като Столична община показва видими затруднения в развитието на бранд идентичността на града, неизпълнение на ключови комуникационни задачи и липса на интегрирана маркетингова концепция, логично е администрацията да се обърне към креативната индустрия.
В програмата за 2025 г. е предвиден конкурс с предмет „Изготвяне на концептуална рамка за разработване на продуктов бранд на туристическа дестинация София“. И това, разбира се, е стъпка в правилната посока. Но относително малкият бюджет (60 000 лв.) и напрегнатите срокове (декември) отново поставят под съмнение качеството на крайния резултат.

PIXABAY NakNakNak
Един истински отворен, професионален, конкурентен процес би могъл да създаде силна и устойчива визия за София – нещо, от което градът наистина се нуждае. Предстои да видим дали това ще се случи.
Обобщение
Програмата за развитие на туризма в София през 2025 г. изглежда амбициозна на хартия, но страда от липса на ясно дефинирана идентичност на града. Налице е сериозно разминаване между рекламни усилия и реални инфраструктурни инвестиции, както и отлагане на ключови дейности от предходната година.
Ако конкурсът за бранд концепция бъде проведен качествено, той може да се окаже ключовият шанс София най-сетне да изгради последователна туристическа визия.

PIXABAY Canva
Добави коментар