Модата винаги е била неразделна част от облика на властта. От Париж до Милано, подиумът служи като сцена, на която страните утвърждават своята култура и ценности. Всяка колекция и всеки дизайн изпращат послание.
По подобен начин Седмицата на модата "Made in Moscow" не беше обикновено търговско събитие. Тя послужи като отговор на изолацията, израз на устойчивост и отражение на начина, по който обществата се адаптират, когато познатите течения на глобалното влияние изчезват.
ЕПА/БГНЕС Maxim Shipenkov
Под натиска на западните санкции и изтеглянето на международни марки Русия се сблъсква с въпроса за самоопределението в среда, в която враговете са повече от приятелите.
И когато външното признание бъде отнето, обществата са принудени да се обърнат навътре. Изтеглянето на чуждите брандове разруши веригите за доставки, ограничи избора на потребителите и създаде възможност за приоритизиране на местното производство.
ЕПА/БГНЕС Maxim Shipenkov
Така в събитието взеха участие над 200 марки на млади местни дизайнери, стремящи се да заемат мястото на световните брандове. Дрехите, които се появиха по подиумите в Москва, бяха символичен опит за изразяване на политически и културен суверенитет.
Самото събитие беше експеримент с обществената психика. Модата не е само израз на артистизъм – тя комуникира директно с колективните стремежи, тревоги и потребности.
"Made in Moscow" послужи като знак за принадлежност.
ЕПА/БГНЕС Maxim Shipenkov
Този подход не е нов. През последните десетилетия руската култура многократно е била използвана като политически инструмент. По време на съветската епоха фестивалите, изложбите, филмовите продукции и държавно спонсорираните спектакли винаги са били внимателно "режисирани", за да насърчават идеологическите ценности, да демонстрират мощта на държавата и да обединяват населението около общия разказ за действителността.
ЕПА/БГНЕС Maxim Shipenkov
Специфичните форми на културно изразяване може и да са се променили, но основният принцип на действие си остава същият.
Докато съветската власт разчита на централизирано художествено производство и идеологически послания, съвременна Русия използва пазарните механизми, социалните мрежи и потребителското участие, за да постигне сходни цели.
ЕПА/БГНЕС Maxim Shipenkov
Политиците непрекъснато изграждат своя образ чрез облеклото си, бидейки наясно, че възприятието често тежи повече от дългите речи и големите обещания. Един костюм, шал или дори изборът на маратонки може да се превърне в манифест.
Същевременно, участието във вътрешното културно производство, чрез покупка или популяризиране на местна мода, се превръща в малък, но значим акт на съгласуваност с политическите наративи.
ЕПА/БГНЕС Yuri Kochetkov
Това превръща модата в изключително удобен инструмент за властта. Най-дълбоките обществени наративи всъщност се оказват извезани в плата, вплетени в цветовете, кройките и текстурите, които носим. Така потребителите се превръщат в разпространители на послания.
В този контекст "Made in Moscow" служи за нормализиране на светоглед, в който вътрешните решения заменят външните зависимости. Подиумът се превръща както в сцена, така и в стратегия, където естетиката и политиката са неразривно вплетени.
ЕПА/БГНЕС Maxim Shipenkov
Браво на руснаците,не са глупави като нас да си унищожат собственото производство и да внасят чужди отровни боклуци,залагат на собственото производство.А кой каза,че руснаците са в изолация-единствените,които ги мразят до смърт са няколко европейски идиоти/грешка-лидери/.2/3 от света ги предпочита за търговски и културни партньори.