Никълъс Барбър (Със съкращения) за BBC, 21 октомври 2025 г.
Политическият трилър на Пол Томас Андерсън "Битка след битка" получи бурни овации и беше наречен от критиката шедьовър. Но въпреки това няма да избие инвестицията.
Филмът е сред най-високо оценените за годината — с безброй възторжени анализи.
Според критиците филмът не е от онези шедьоври, които трудно се гледат до края, а те кара да се чувстваш добре след прожекцията. Общото мнение е, че "Битка след битка" е яка екшън киновечер.
ЕПА/БГНЕС Tolga Akmen
Ако добавим звездната сила на Леонардо ди Каприо, дори без да споменаваме "второстепенните" Шон Пен и Бенисио дел Торо, на пръв поглед имаме всички предпоставки за касов хит.
Или пък не.
Миналата седмица Variety съобщи, че няколко филма напоследък, насочени към по-зряла публика, не са постигнали финансовите си цели — сред тях Roofman и The Smashing Machine.
А най-големият губещ? Познахте — "Битка след битка".
ЕПА/БГНЕС Tolga Akmen
"Макар че световните приходи от 140 млн. долара са впечатляващи за филм с рейтинг R и продължителност почти три часа", казва списанието, "Битка след битка" се нуждае от 300 млн. долара, за да се изплати."
Според Warner Bros бюджетът е 130 милиона. Ако добавим разходите за маркетинг, по данни на Variety, филмът ще претърпи около 100 милиона загуби.
Warner Bros оспорва сметките, но никой не би твърдял, че филмът ще направи състояние. За онези от нас, които биха искали да виждат повече нетрадиционни филми на голям екран, тези числа изглеждат обезкуражаващи, дори объркващи.
Ако публиката не гледа филм с Лео, пълен със съспенс, какво изобщо ще гледа?!
ЕПА/БГНЕС Caroline Brehman
В епохата след пандемията, с толкова много филми, достъпни онлайн, изглежда, че единствено блокбъстърите, базирани на съществуващи франчайзи, плюс филмите на ужасите, могат да привлекат голяма публика в кината.
Но и това не е цялата истина. Ако погледнем на "Битка след битка" от друга гледна точка, ситуацията може да бъде повод за радост.
"Мисля, че филмът се представя феноменално добре", казва пред BBC Чарлз Гант, редактор в Screen International. "Защото зрителите го харесват, слуховете са изключително позитивни, а и филмът се възползва максимално от киносалоните с подобрено изживяване.
Пол Томас Андерсън и Даниъл Дей-Люис, 2007 WIKIMEDIA
"Битка след битка" вече е спечелил двойно повече от най-успешния филм на Пол Томас Андерсън досега. И продължава да се качва нагоре."
Реалната причина приходите да изглеждат слаби е колосалния бюджет.
"Съгласен съм, че високите производствени разходи затрудняват печалбите", казва Гант. "Ще се лее кръв", който беше най-успешният филм на Андерсън преди "Битка след битка", направи 77 милиона през 2007 г."
За Warner Bros одобрението на толкова голям бюджет, без разходите за маркетинг, е сериозен риск. Но защо студиото решава, че си струва?
Courtesy Warner Bros. Pictures
Някои филми имат стойност, която не се отразява в счетоводните баланси на мига. И шефовете на студиата винаги изтъкват това, когато ги обвиняват, че вече не правят истинско кино. Това им помага да привличат талантливи творци — нещо по-важно от парите.
За Warner Bros е полезно да бъдат възприемани като дом за престижни проекти на обичани режисьори. Кристофър Нолан, например, работеше с тях почти 20 години, преди да се скарат заради дистрибуцията на Tenet през 2020 г. Резултатът струваше на Warner Bros скъпо — Нолан отиде в Universal и засне Oppenheimer, който беше сред хитовете на 2023 г.
Което обяснява защо Warner толкова искаше да подпише с Райън Куглър, режисьора на Black Panther и Creed. Той направи с тях Sinners, който се превърна в касова сензация.
Затова всичко, което привлича режисьори от неговия калибър, изглежда разумна инвестиция. Когато Тери Малик засне Days of Heaven за Paramount, президентът на студиото каза: "Не ме интересува дали ще спечелим и цент. Искам ти да правиш филми с нас."
Разбира се, подобна стратегия е възможна само ако другите филми на студиото са печеливши. За щастие на Warner някои от най-касовите заглавия на 2025 г. са техни — Sinners, A Minecraft Movie, Final Destination: Bloodlines, F1, Superman, Weapons и Conjuring: The Last Rites.
Дори "Битка след битка" да не донесе толкова приходи, поне ще засили репутацията на Warner като студио, благосклонно към авторското кино, ще укрепи отношенията с Андерсън и ще бъде филм-фаворит през сезона на наградите.
Чейс Инфинити ЕПА/БГНЕС Caroline Brehman
"Освен това им гарантира Леонардо ди Каприо на коледното парти", добавя Блийсдейл.
И така — правилно ли постъпи студиото, финансирайки "Битка след битка"?
"Като се има предвид всичко останало, което направиха тази година, това безспорно е правилно решение", казва Лукас Шоу. "Имаш филм от велик режисьор, който получава отлични отзиви. А и заедно със Sinners имаш двама сериозни претенденти за "Оскар".
Пол Томас Андерсън, който никога не е печелил статуетката, може най-накрая да я вземе. Тогава приемаш филма за победа и останалите успехи го компенсират финансово.
Courtesy Warner Bros. Pictures
Защото, когато ръководиш филмово студио, трябва да умееш да поемаш и силни крошета."
Ако все още има босове, готови да похарчат над 130 млн. долара, за да направят "добър филм", това може само да ни радва. И може би "Битка след битка" наистина не е чак такъв риск.
Когато продуцираш анимация, филм за супергерои или адаптация по видеоигра, и те се провалят, не можеш да се утешаваш с разговори за изкуство и престиж. Но ако вложиш парите си в проект на Пол Томас Андерсън, каквото и да се случи в боксофиса, в крайна сметка имаш филм на Пол Томас Андерсън.
И вероятността да се гордееш с това е голяма.
Photo by Wilson Webb, Courtesy Warner Bros. Pictures
Да не забравяме, че "Битка след битка" ще има дълъг екранен живот. Може и да не постигне резултатите на Avengers, но ще добави към сегашните приходи след неизбежните номинации за "Оскар". И като признат филм ще има допълнителни приходи от дискове, стрийминг и телевизия.
Това няма да го направи дойна крава за Warner Bros, но няма да бъде и грандиозен финансов провал. И в този смисъл това е може би най-сигурният залог, който един холивудски продуцент може да направи.
Добави коментар