От ужаси, през комедия до научна фантастика мангата обхваща всеки жанр. С течение на времето историите, които се предлагат на читателите, стават по-дълбоки и по-сложни, което постепенно я превръща от обикновен комикс в книга, а понякога дори и в поредица.
Датираща от 12-ти и 13-ти век, мангата първоначално служи за изобразяване на животни като зайци и жаби, в стил, който не се различава много от днешните комикси. През 18-и век се появяват и произведения, разказващи за живота на обикновените хора през периода Едо.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Alejandro Garcia
Постепенно продажбите на уникалната японска форма на изкуство започват да процъфтяват не само в самата страна, но и в САЩ. Популярността й се разпростира из целия свят. Новаторските сюжетни линии, впечатляващите графики и все по-голямото разнообразие от заглавия онлайн привличат почитатели от всички възрастови групи.
Въпреки че тенденциозно интересът към печатните издания постепенно намалява, продажбите на манга са на път да оглавят икономическия растеж на Япония. Те достигат нови върхове както у дома, така и в САЩ.
Данни, публикувани през март от Асоциацията на издателите и редакторите на всички японски списания и книги, сочат, че стойността от продажбите на печатни издания остава почти непроменена, като възлиза на 250 милиарда йени, но растеж се наблюдава вследствие на електронните формати.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Facundo Arrizabalaga
Рекорд в продажбите е отчетен и в САЩ, където има драстично увеличение от 171% само за периода от 2020 до 2021 година, като тенденцията на растеж се запазва и до ден днешен.
Ключова разлика между двата пазара обаче е, че в Америка търсенето на манга се задвижва от интереса, който феновете първоначално проявяват към аниме. Значително влияние върху този процес оказват заглавия като „One Piece“, „Attack on Titan“ и „Spy Family“. Докато ситуацията в Япония е обратната – интересът се движи от мангата към анимето.
Силно влияние върху развитието на тази индустрия оказва и затварянето по време на пандемията от COVID-19, когато мангата успява да предложи на милиони хора ценен начин за бягство от действителността. Приложението ѝ дава възможност и за приятен начин на обучение. Героите, които се харесват от ученици и преподаватели, помагат за подобряване на комуникацията и разбирането и изучаването на много от основните елементи на живота.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Enric Fontcuberta
Разбира се, всяко изкуство има и своята тъмна страна. Прекомерното насилие и въздействащите сюжетни линии в част от манга творбите карат някои от читателите да изпаднат в депресивни състояния или да започнат да проявяват различни форми на агресия.
По-рано този месец японската бизнес федерация отправя предложение към правителството да се съсредоточи върху развитието на манга индустрията, като предлага също така внимание да бъде обърнато и на аниметата, игралните филми, компютърните игри и музиката, с цел те да бъдат превърнати в ключов продукт за износ.
Призивът към правителството включва и идеята за създаването на агенция, чиято дейност да бъде посветена на популяризирането на индустрията в чужбина, което впоследствие да бъде свързано и с ускоряването на развитието на туристическия сектор.
Амбициозната цел предвижда в рамките на 10 години продажбите на японско съдържание зад граница да нараснат четири пъти. В момента приходът от тях достига до 5 трилиона йени.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Enric Fontcuberta
Защо ни е важно?
Япония притежава една от най-силно развитите икономики в света, но през последните години се наблюдава процес, в който приносът на производството отстъпва пред този, създаван от сектора на услугите. Дейността на третичния сектор започна да се подобрява благодарение на бума на туризма. Статистики посочват, че броят на посетителите на страната нараства драстично от миналия декември, когато ограниченията на границите бяха премахнати.
Популяризирането и износът на продукт като мангата, който е характерен единствено за Япония, осигурява на страната изключително предимство пред останалите икономики. Създаването на манга не я прави зависима от други страни и в същото време се превръща в стабилен източник на приходи. Пример за ефективността на този подход е благоприятното влияние, което K-pop индустрията оказва на Южна Корея. Износът на K-pop, K-драми, K-филми, K-игри и K-webtons стана достатъчно мощен, за да надхвърли този на традиционни продукти като телевизори, хладилници и перални. Експортирането на съдържание същевременно помогна на Южна Корея да укрепи световната си позиция, както и комуникационните връзки с партньорски държави.
Япония също предлага иновативен подход към икономиката и така успява да съхрани традиционната култура. Чрез осъвременяването ѝ се дава възможност тя да бъде предложена на пазара, като се подчертава нейната уникалност, което неимоверно повишава търсенето, а впоследствие и предлагането.
Снимка: PIXABAY/Sofi5t
Политическата и икономическата несигурност, която се наблюдава в глобален план, открои значението на това една страна да бъде икономически независима. Предвид ограниченото количество ресурси, с което всяка държава разполага, постигането на това е почти невъзможно. Но ако държавите успеят да инвестират в сектори, които ги отличават от останалите, това би им осигурило стратегическо предимство и би укрепило позицията им на международния пазар.
Много яко! Япония е развита в много отношения, но не може да се отрече, че пай-силната им способност е да бъдат иновативни
Браво Вангелия!
Страхотна стария!👌🙏