През февруари 2025-та, по време на концерт от прощалното си турне, Fish – бившият вокал на британската рок група Marillion – сподели пред публиката защо е решил да се оттегли от сцената.
Изказването му хвърли светлина върху един сериозен проблем, който засяга все повече музиканти.
Derek William Dick aka FISH Източник: WIKIMEDIA/By Frank Schwichtenberg
Пенсионирам се, защото с всяка изминала година става все по-трудно да се печелят пари като музикант на средно ниво. Spotify взема все повече средства от артисти като мен и ги преразпределя към 'популярните' и 'модерните' изпълнители. Това, което аз печеля от платформата, са жълти стотинки. Можех да правя това, което обичам, защото всички вие купувахте моите албуми – на диск или плоча, а не ме слушахте в Spotify…
Това изказване поставя важен въпрос за начина, по който музикалните платформи като Spotify възнаграждават артистите. Въпреки че Spotify дава възможност на всеки изпълнител да достигне глобална аудитория, моделът на плащане е несправедлив и често води до значителни различия в приходите.
Източник: WIKIMEDIA/By Spotify
Как работи системата за плащания в Spotify?
Spotify изплаща фиксирано възнаграждение за всяко слушане на песен. Kакто например се случва с YouTube, където авторите на видеа получават определена сума за всяко гледане. Но има подробности, на които рядко се обръща внимание.
30% от годишните приходи на платформата се задържат от Spotify, а останалите 70% се разпределят между всички изпълнители и артисти. Проблемът идва в начина, по който този процент се дели.
Източник: WIKIMEDIA/By iHeart Radio, CA
Сумите за разпределение се базират на общото количество слушания на музика, подкастове и аудиокниги. След като се сумира общият обем на слушанията, се изчислява процентът, с който всеки артист е допринесъл за него. Така изпълнители като Taylor Swift, The Weeknd, Drake, Bad Bunny и Billie Eilish, които доминират в класациите, получават милиони. Докато други артисти, които също имат значителна популярност, но не са на върха на класацията, остават с много по-малко средства.
Недоволството на утвърдените музиканти
Източник: WIKIMEDIA/By Christopher Johnson
Не само новите артисти, но и утвърдени музиканти критикуват този модел на плащания. Един от тях е Патрик Карни от The Black Keys, който заяви още през 2014-та:
Целият ми поглед върху музиката е, че ако някой печели пари, музикантът трябва да получава справедлив дял. Собственикът на Spotify е оценен на около 3 милиарда долара... Той е по-богат от Пол Маккартни, но е на 30 години и не е написал нито една песен.
Собственикът на Spotify, Даниел Ек Източник: WIKIMEDIA/By Magnus Hoij
Още един известен музикант, Нийл Йънг, също се изказва остро против платформата. През 2015-та той заявява:
Не ми е нужно музиката ми да бъде обезценявана от най-лошото качество в историята на излъчването или на каквато и да е друга форма на разпространение. Не се чувствам добре да позволя това да се продава на моите фенове. Това е лошо за музиката ми.
Нийл Йънг, 2012 Източник: WIKIMEDIA/By Man Alive!
Spotify и новата реалност за младите артисти
Spotify често се представя като платформа, която подкрепя нови таланти. В действителност обаче, моделът на плащане затруднява именно независимите и по-малко популярни изпълнители. Допълнително напрежение създава и новата политика на платформата, която е предвидена да влезе в сила през тази година. Тя ще позволи на всеки потребител да използва песни на артисти за миксове и ремикси, без задължително заплащане към оригиналния създател.
Spotify EQUAL, Times Square Източник: WIKIMEDIA/By SIMA
Тази промяна ще направи конкуренцията още по-сложна и може да засили, сред музикантите, усещането за несправедливост. Вместо да бъде сцена за творческа изява, Spotify рискува да се превърне в среда, където най-големите играчи диктуват правилата, а малките творци остават в сянка.
Заключение
Макар че Spotify променя начина, по който се слуша музика, остава открит въпросът: кой печели в действителност?
Източник: PIXABAY/Camilo Garcia
Докато най-големите имена в музиката натрупват милиони, по-малките артисти често се оказват изтласкани на ръба на финансовата устойчивост. Слушателите също имат роля в това уравнение. С избора си могат да подкрепят артистите, които ценят, или да се превърнат в част от един несправедлив модел.
Затова, когато човек слуша песен от платформата, вместо от диск или плоча, трябва да се запита - Парите ми отиват ли в джоба на този, когото слушам, или в бездънната сметка на някой лейбъл?
Източник: PIXABAY/Olsztyn
Добави коментар