Регулация вместо конкуренция: София вдига цените на такситата, но не и стандарта

17:35, 24 окт 25 / Философия за София Шрифт:

Административното поскъпване на превозите в София е антипазарен ход, който бетонира статуквото и блокира иновациите.

От 1 януари 2026 г. софиянци ще плащат по-скъпо за такси — с близо 18,6% увеличение на минималните и максималните тарифи. Според решението на Столичния общински съвет (СОС) новите цени се мотивират с „методика“, която включва инфлацията, цената на горивата и минималната заплата.

БГНЕС Надежда Пеева

Новата дневна минимална тарифа ще бъде 1,43 лв./км (досега 1,21), а максималната — 2,43 лв./км (досега 2,05). За нощните курсове — съответно 1,65 лв. (1,39) и 2,98 лв. (2,51) лв. на километър.

Официално — „актуализация“. Реално — регулирано поскъпване, което удря директно по джоба на гражданите и поставя реторичния въпрос: кой печели от това решение?

Централно фиксирани цени в уж свободен пазар

БГНЕС Антон Станков

В пазарна икономика цената на услугата трябва да се определя от конкуренцията, качеството и избора. Вместо това, в София цената се определя административно, а общината решава колко струва километър превоз — независимо от реалните пазарни условия.

Този подход е антипазарен. Когато държавата или общината изкуствено вдигат минималната тарифа, пазарът на практика спира да бъде пазар. Всички фирми и шофьори се „подравняват“ по една и съща цена — няма стимул за иновации, по-добро обслужване или по-ниска тарифа.

БГНЕС Надежда Пеева

Така се създава идеална среда за скрито картелиране, легитимирано от местната власт. София се оказва в ситуация, в която вместо повече избор — получаваме фиксирани цени и ограничени алтернативи.

Защо ще плащаме повече?

Формално решението е в изпълнение изискванията на Закона за автомобилните превози, където е казано, че общинските съветници определят минималните и максималните тарифи на таксиметровите услуги, като следва да ги актуализират всяка година.

Така увеличението изглежда „административно обосновано“ и дори аргументирано чрез съчинената от СОС „методика“ за изчисляване.

Фейсбук профил на СОС

Логичният въпрос тук е: компетентен ли е СОС да ценообразува една пазарна услуга? Не е ли редно да остави конкурентният принцип да определи най-ниската цена и с оглед защитата на гражданите от т.нар. „копърки“ да определи само пределна цена?

Като тя бъде съобразена с възможността да се предлага и луксозна услуга.

Добрите управници не би трябвало да прилагат сляпо един „глупав“ закон и да се оправдават с него.

Дори да бяха прегласували старите минимални цени (без увеличение), общинските съветници на София, които в по-голямата си част твърдят, че са представители на десни партии, щяха да са спазили буквата на закона, без обаче да се намесват в пазара.

БГНЕС Стефан Василев

Те обаче гласуваха решение, което е изцяло в интерес на големите таксиметрови компании и в ущърб на софиянци. За гражданите това е просто още едно поскъпване — и то без обещание за по-добра услуга. Липсват каквито и да е ангажименти за по-нови, по-чисти и екологични автомобили, за по-модерно и по-добро обслужване.

С други думи — плащаме повече, без да знаем за какво.

Европа не върви по този път

ЕПАБГНЕС John G. Mabanglo

Докато София затваря вратите си за нови модели като Uber и дигиталните платформи за споделено пътуване, Европа отдавна търси баланс между регулации и иновации.

Да, има държави, където Uber е ограничен или е бил временно спрян — като Унгария и Дания. Но в повечето европейски столици платформата работи легално с лицензирани превозвачи и под контрола на институциите.

В Париж, например, Uber и Bolt функционират успоредно с традиционните таксита. Цените са свободно плаващи в рамките на пазара, а държавата упражнява контрол само върху сигурността, застраховките и данъчното отчитане. Резултатът е повече избор, по-добра достъпност и по-ниска средна цена в часовете извън пиковите.

ЕПАБГНЕС Hannibal Hansche

В Берлин Uber работи само с професионални, лицензирани шофьори, регистрирани по същите правила като такситата, но с дигитална система за заявяване и прозрачна тарифа, която позволява конкуренция и комфорт.

В Лондон, след бурни регулаторни битки, се създаде модел, в който платформите оперират с ясни лицензи, постоянен одит и контрол на качеството — без това да убива пазарната динамика. Днес Uber, Bolt и FreeNow са част от транспортната тъкан на града.

ЕПАБГНЕС Michael Reynolds 

В градове като Виена, Амстердам и Хелзинки платформите за споделено пътуване са интегрирани в градската транспортна политика — насърчава се електромобилността и дигиталното плащане, а цената остава въпрос на пазарен избор.

Резултатът навсякъде е един и същ: повече конкуренция, по-добро обслужване и по-ниска средна цена.
Докато в София остава в сянката на таксиметровото статукво, в което цифровата модернизация е отложена за неопределено време.

Гражданите искат модерен избор, не диктат

WIKIMEDIA

В една модерна европейска столица, каквато София иска да бъде, гражданите очакват подкрепа за конкурентни и иновативни решения, а не административно регулирани цени.

Софиянци имат нужда от кмет и общински съветници, които насърчават свободния пазар и дигитализацията, а не от администратори, които закрилят интересите на ограничен брой фирми.

Защото оскъпването на такситата не е просто техническо решение — то е показател за посоката, в която върви София.

И когато конкуренцията се подменя с регулация, а иновациите се потискат, губят гражданите.

БГНЕС Надежда Пеева

Ключови думи

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама