Ягуарът каза "мяу"

05:30, 11 яну 25 / Младите лъвове Шрифт:
Георги Тошев

През декември миналата година, един от най-старите автомобилни производители представи своята ребрандинг концепция. Така Ягуар отхвърли всичко, с което беше асоцииран до момента – културно наследство, дизайн и философия на марката.

Новината беше приета крайно негативно от феновете, много от тях питайки в недоумение: "Защо?!".

Със своя "иновативен" дизайн, кампанията се опитва: "да разчупи оковите на традициите, спиращи развитието и осакатяващи креативността на младата кръв, чието време идва да заеме лидерска позиция и да отведе марката към нови хоризонти".

Твърдението пасва идеално с либералната политика на президента Байдън, която отхвърля всичко консервативно и традиционно. И е в пълен синхрон с разбиранията на голяма част от европейските лидери.

Кампанията може да бъде приета и като поредния (ре)бранд, решил да угоди на промотираните от медиите "политически възгледи, за нуждата от зелена енергия". Така например постъпиха повечето японски автомобилни производители - те тенденциозно отхвърлиха идеята да станат 100% електрически. Като представиха съответстващи проекти. Но колкото да накарат пресата да не се интересува от тях.

И така си спестиха негативните коментари.

Източник: WIKIPEDIA/By Jaguar

Както се видя, точно това е бил планът на японците още от самото начало. Защото веднага след победата на Тръмп, Тойота обяви завръщането на култовия рали модел Селика. Като колата ще бъде задвижвана от двигател с вътрешно горене.

За разлика от това, което направиха Форд с Ескорт Мк1 или Рено с модел 5 Турбо - модерни версии на култовите автомобили, съпроводени от електрически мотори.

Но братно в Англия. До момента 80% от отзивите по повод ребрандинга на Ягуар са негативни. Коментарите са не само от обикновени граждани, сърфиращи из мрежата, но и от знаменитости в автомобилния свят. Като Джеймс Мей, Джереми Кларксън и Ричард Хамънд например.

Източник: INSTAGRAM

Което води до въпроса – ако толкова много хора подкрепят и обичат марката защо е нужно да се предприемат подобни драстични промени?  

Отговорът би учудил повечето хора. Ако се погледнат годишните отчети на марката, през последните три десетилетия, Ягуар едва смогват да продадат достатъчно автомобили, за да излязат на печалба. В миналото това доведе до окончателно изкупуване на фирмата от Форд, а две десетилетия по-късно и от индийския колос Тата Моторс.

Източник: WIKIPEDIA/By Alexander Migl

И при двата прехода, Ягуар логично пробваха да сменят визията на марката, през линията от автомобили. Но винаги с желанието да запазят ДНК-то на бранда. Поне откъм дизайн.

И може точно в това е проблемът в момента. В ранните си години, Ягуар се слави с иновативни технологии и изящен дизайн. Но с времето много марки успяха да надминат фирмата технологично.

И силната карта на Ягуар остана само дизайна.

Източник: WIKIPEDIA/By Vauxford 

В опитите си да играе на сигурно, без да се отдалечава от визията си, марката несъзнателно отблъскваше потенциални клиенти. И оставяше впечатление за бранд, който разчита на отминала слава. Като в предишната им кампания, където концепцията бе да се представи Ягуар като традиционния британски автомобил.

Тогава за целта се наемат някои от най-известните британски актьори, които да създадат усещането, че това е колата на британския джентълмен.

Идеята е приета с огромен ентусиазъм от феновете. Но не жъне финансов успех за марката. И логично - ако погледнем така наречената "заклета фенска база" - колко хора всъщност притежават последен модел Ягуар, или биха били склонни да изберат нов, вместо класически автомобил? Като E-type нпример...

Източник: WIKIPEDIA/By 117PXL

Но има и друго - в момента Ягуар вижда възможност да се установи като един от малкото производители, предлагащи луксозни електрически автомобили. От много висок клас. На пазар с малка конкуренция. Екологични коли, с разпознаваемо име, но напълно нова визия.

И това е много логичен и "политически коректен" бизнес ход.

Но той се отклонява драстично от дизайнерската репутация на марката. И всичко, с което тя е асоциирана през десетилетията.

Източник: WIKIPEDIA/By Calreyn88

Така че, идващите години се очертават мрачни за феновете на британската котка. Но такива периоди е имало много. И не само в автомобилната индустрия. Като не малко брандове са успявали да се възстановят от нелепите решения на маркетолозите. Хората, които не виждат в една култова марка нещо повече от машина за пари, която да експлоатират "творчески".

Но дали Ягуар ще имат достойнството да признаят грешката и да кажат "Бау", реванширайки се на почитателите, ще покаже само времето…

Източник: WIKIPEDIA/By 117PXL

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама

Още от „Младите лъвове“