В сложния свят, в който ни се налага да живеем, функционалната грамотност вече не е редово умение, а условие за оцеляване и успех. Докато основната грамотност предполага способност да разбираме прости текстове, функционалната включва владеене на умения от по-високо ниво.
С тяхна помощ вземаме информирани решения и участваме пълноценно в социално-икономическата структура на съвременния свят.
Тъй като технологията постепенно прекроява всеки аспект от образованието, работата и ежедневната ни комуникация, възможността за навигация в дигиталните инструменти е от определящо значение. Независимо дали става въпрос за някакво кандидатстване онлайн, достъп до образователни ресурси или участие в платформи за електронно управление - всеки гражданин се сблъсква с необходимостта от определен набор умения.
Смимка: ЕПА/БГНЕС/СТЕФАН ВАСИЛЕВ
А дигиталните инструменти често са сбор от сложна информация, изискваща критичен анализ, оценка и синтез на данни.
Функционалната грамотност предполага не само основно разбиране, но и мисловни умения на по-високо ниво. Като критично мислене и решаване на проблеми например. Без които изпитваме затруднения при оценяване достоверността на онлайн източниците. И често се превръщаме в жертви на широко застъпените дезинформация, манипулация и измами.
Функционалната грамотност вече е от решаващо значение за социалното приобщаване и активното гражданско участие. Функционално грамотното население може да се ангажира по-ефективно с гражданските си задължения. От осмисляне на правителствени политики до гласуване на избори.
Смимка: ЕПА/БГНЕС/НАДЕЖДА ПЕЕВА
Затова, в много части на света, неграмотността се равнява на маргинализация и "изключване" от обществото. Особено сред уязвимите групи на жените, малцинствата и бедните. Точно тогава на помощ идва функционална грамотност, отваряйки възможности за социално участие и овластяване.
За да изчисли доколко тези твърдения са верни, на всеки три години Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, оценява компетенциите на 15-годишните по четене, математика и природни науки. Които са основните стълбове на функционалната грамотност.
Проучването се фокусира не само върху академичните умения, но и върху способността на учениците да прехвърлят и прилагат наученото в ситуации от реалния живот.
Смимка: ЕПА/БГНЕС/СТЕФАН ВАСИЛЕВ
Според резултатите за 2022-ра, учениците от Сингапур имат най-добри резултати. А държави като Япония, Южна Корея и Естония се класират много високо. Всички те отразяват успеха на образователните си системи, в насърчаване на практически умения у учениците.
Налице, разбира се са и тревожните тенденции. Например, сравнено с предишни години, средният резултат за четене е спаднал с приблизително 10 точки заради COVID-19. Пандемията оказа силно негативен ефект върху представянето на учениците по целия свят. Особено по математика и четене.
Според експерти последствията ше бъдат дългосрочни. Защото функционално неграмотните хора са в ситуация, в която трябва да се борят за продължаване на образованието си, намиране на добра работа и смислено участие в гражданското общество.
Смимка: ЕПА/БГНЕС/СТЕФАН ВАСИЛЕВ
Всичко това създава директна обвързаност между функционалната грамотност и икономическите показатели. Статистиките показват, че учениците, които са функционално неграмотни, са по-склонни да се откъснат от образованието. Което ги лишава от кариерни опции. И допълнително увеличава обема на бедността и неравенството.
Така че, функционалната грамотност е много повече от набор академични умения. Да, често не се замисляме за нашето собствено ниво. Но доколко сме функционално грамотни е жизненоважно за оцеляването ни, във все по-сложните взаимовръзки на света, в който живеем.
Смимка: ЕПА/БГНЕС/СТЕФАН ВАСИЛЕВ
Добави коментар