Висшата мода в света на масовото производство

08:05, 06 дек 25 / Модерни времена Шрифт:
Лорейн  Ел-Хаким

В епоха на непринуден стил и еднообразно промишлено производство, висшата мода продължава да съществува и като търговска дейност, и като проява на културна и естетическа независимост.

Тя носи своето наследство, но то слага отпечатък и върху времето, в което живеем.

Това поражда съществен проблем. От една страна, висшата мода предполага първокласни дрехи, изработени по поръчка, от висококачествени материали, с много креативност и изключително внимание към детайла.

WIKIMEDIA FastColors

Същевременно съвременното общество предпочита комерсиализираната мода – мимолетни тенденции и масова продукция. Което поставя на изпитание изкуството и артистичната индивидуалност на човешката ръка.

Като човек, който следи изменящите се тенденции, осъзнавам как модата до голяма степен губи своята душа. Защото тя е сблъсък между индивидуалност и универсалност. И всяка дреха е концепция, преследваща съвършенството.

Бамбуковата чанта на Гучи WIKIMEDIA Sailko

Нещо, което е немислимо за механизираната индустрия.

Изследвания показват, че луксозните изделия – на Dior или Chanel, например – се възприемат като символ на статут и идентичност. Те "вписват" хората в социалната йерархия, но успяват да отразят и културните нагласи на времето.

AMAZON

Въпреки това лесният достъп до бързата мода променя функцията на социалната йерархия. И това обезсмисля уникалността, която Haute Couture може да осигури.

Масовото производство на дрехи поставя акцент върху консуматора, докато висшата мода съхранява човешката страна на творчеството. Защото творческият процес на дизайнера е изкуство. Неговата визия е размисъл за света, който ни дава възможност да видим нещата по нов начин.

WIKIMEDIA Kamil Czainski

Това измества фокуса от просто потребление към осъзнато възприемане на модата като форма на човешко изразяване.

Ако задълбаем, ще забележим как тревогите, стремежите и идеологическите течения на времето оказват огромно влияние върху творчеството на модните дизайнери. Техните дрехи са преки представители на съвремието – във форма и текстура.

Pierre Cardin, 1968 WIKIMEDIA

В този контекст висшата мода оперира на кръстовището между търговия и култура. Затова трябва непрекъснато да балансира в система, която предпочита преходното, въпреки лошото качество.

Проблемът се усложнява и заради отражението върху устойчивото развитие, качеството на продуктите, вкуса и разбиранията на бъдещите поколения.

Защото моделът на масовото производство приоритизира печалбата и мимолетните тенденции. А това превръща облеклото в обикновен консуматив. Докато висшата мода въплъщава естетическа и концептуална целенасоченост.

Prada Fashion, 575 Broadway WIKMEDIA Axel Tschentscher

Тя оцелява заради умението да надхвърля функционалността, като безпроблемно интегрира в своите произведения памет, духовност, лични възгледи и социален дискурс.

Масовите дрехи ще продължат да издуват гардеробите ни, но изкуството на моделиерите няма да спре да бъде културен ориентир. Защото бавният и обмислен творчески процес придава на Haute Couture стойност, която е над ежедневното удобство.

В този смисъл модата се променя, но едва ли някога ще изгуби своята човечност.

Бети Катру, Ив Сен Лоран и Лулу дьо ла Фалез, 1967

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама