Два месеца след премиерата си, новата конзола на Nintendo, Switch 2, се оказа огромен търговски успех.
Зад него обаче се крие сериозна дискусия за съвременното значение на "собствеността" върху дигитални продукти. Switch 2, като много нови устройства, се отклонява от традиционния начин на физическо притежание на игри, преминавайки към облачно съхранение.
ЕПА/БГНЕС/Franck Robichon
Игрите вече са качени на сървъри, контролирани от Nintendo.
Така потребителите всъщност не купуват самата игра, а достъпа до нея. Това означава, че ако компанията реши да го прекрати или ако сървърът се повреди, потребителите губят това, за което са платили.
Тази промяна поставя важни въпроси за собствеността.
PIXABAY/Gerd Altmann
Когато Nintendo преминава към облачно съхранение, тя контролира не само съдържанието, но и самото устройство. Switch 2 позволява на Nintendo дистанционно да следи и деактивира конзоли, ако бъдат открити несанкционирани модификации, като модинг.
Това създава нов тип корпоративен контрол, кйето излиза извън традиционното разбиране за собственост и навлиза в сферата на дигиталния надзор.
ЕПА/БГНЕС/Rungroj Yongrit
Стрийминг услугите и цензурата на миналото
Въпросите относно собствеността върху дигитално съдържание не се ограничават само до игри. Стрийминг платформи като Netflix, Disney+ и Amazon Prime Video, следват сходна тенденция. Те предлагат огромни библиотеки с филми и сериали, които могат да бъдат достъпни с едно натискане на бутон.
Но, както и при игрите, съдържанието не е "твое" завинаги. То е назаем и достъпът може да бъде отнет по всяко време.
PIXABAY/Rafael Javier
Освен проблемите с наличността, тези платформи играят и културна роля, упражнявайки контрол върху това какво се съхранява и какво се премахва. В последните години много платформи "свалиха" стари филми и сериали, често поради съвременни трактовки за социално приемливо съдържание.
Някои произведения, които са били считани за нормални и дори прогресивни, в момента на създаването, сега са подложени на цензура. Премахват се сцени или цели части, които не отговарят на съвременните стандарти.
PIXABAY/Claire Francis
Това е особено тревожно, предвид факта, че голяма част от съвременното съдържание съществува само в дигитален формат.
Когато филм или сериал бъде премахнат от платформа, често е невъзможно да го намерим другаде. Особено, когато става въпрос за стари или нишови произведения. Това води до изчезване на част от медийната история, която в миналото беше съхранявана на физически носители — VHS касети, DVD-та или в библиотечни архиви.
PIXABAY/Open Clipart
Без тези физически копия и без подкрепата на стрийминг платформите, съдържанието може да изчезне безследно и да стане недостъпно за бъдещите поколения.
Загубата на автономия и корпоративният контрол върху информацията
Тази форма на цензура или редактиране на съдържание е част от по-широкия проблем — загубата на автономия в свят, доминиран от корпоративни гиганти. Компании като Nintendo и стрийминг платформите контролират достъпа до забавление и информация, упражнявайки огромно влияние върху това какво хората могат да виждат, играят или преживяват.
ЕПА/БГНЕС/Rungroj Yongrit
В крайна сметка, корпорациите определят кое е "приемливо" и съответно, какво е "истинско".
Проблемът не е само в цензурата, но и в изтриването на съдържание. Когато медиите, било то игри или филми, стават зависими от дигитални архиви, управлявани от частни корпорации, бъдещите поколения рискуват да бъдат лишени от пълния спектър на човешката изява.
PIXABAY
Те ще могат да консумират само редактирани или "одобрени" версии на миналото, без да имат достъп до оригиналния контекст, в неговите нюанси.
Но не всички корпорации действат с лоши намерения.
PIXABAY/Ivana Tomášková
В много случаи те просто се адаптират към променящия се свят, за да защитят активите си или да избегнат спорни ситуации. Въпреки това, когато дигиталните архиви са затворени, ние губим опцията да се свържем с миналото, в неговата истинска форма.
Този процес намалява нашето разбиране за културните промени и ограничава възможността да се учим от нецензурираната история на човешката мисъл и креативност.
PIXABAY/Alexa
Пътят напред
Светът преминава към епоха, в която достъпът до информация, забавление и култура е все по-контролиран от малка група корпорации. Дигиталните платформи предлагат невероятно удобство, но създават и много нови предизвикателства в контекста на собствеността, достъпа и цензурата.
И това не е просто въпрос за свободата да играем игри или да гледаме филми. Става дума за свободата да имаме достъп до нецензурираната истина за миналото, с всичките ѝ противоречия и сложност.
PIXABAY/
Най-тъжната част от настоящия преход е, че в много случаи той не е умишлено усилие за манипулиране на обществото.
Просто това начинът, по който се развива технологичният напредък. Корпорациите преминават към системи, базирани на интернет. Те редактират съдържание заради удобство или социална съвместимост и премахват материали, които не отговарят на актуалните стандарти.
В резултат, рискуваме да изгубим част от своето културно наследство и да останем с изкривена, корпоративно одобрена версия на историята.
PIXABAY/Blessing
Добави коментар