Guy Delauney, кореспондент за Балканите, 22.12.2025
Коледните пазари не са само традиция. Те са голям бизнес, който всеки декември дава огромен икономически тласък на градовете. За Загреб това е ефективен начин да привлече туристи извън основния летен сезон в Хърватия.
Думите "туризъм" и "Хърватия" вероятно предизвикват асоциации с бляскавите гледки на Адриатическо море през най-горещите месеци на годината. И наистина, туризмът е една пета от икономиката на страната. Затова стремежът е към повече посетители извън летния пик.

Коледните празненства са ключова част от тази стратегия.
Някога Хърватия беше само слънце и море, но вече предлагаме всякакви туристически продукти, казва министърът на туризма на Хърватия Тончи Главина.
Адвент Загреб са известните коледните пазари в столицата. Билбордове в съседните страни приканват хората да посетят града. Кампанията стига чак до метростанциите в Лондон и автобусите в Милано.
Дори има специални влакове, които превозват посетители от Словения и Унгария Това е част от усилията на Загреб да се превърне в един от най-популярните коледни пазари в Европа.

Адвент Загреб е грандиозно събитие и обхваща голяма част от центъра.
"Градът се превръща в празнично място за целия декември", казва Славица Олуич Клапчич, която управлява един от коледните пазари. "Всяко място има своя тема и се различава по декорацията и по съдържанието, което предлага. За посетителите това е добра сделка, защото, така могат да видят много различни неща."

Както и на други места в Европа, в Загреб не липсват обичайните колбаси и греяно вино. Но има и много музикални сцени, сергии с изделия на занаятчии, търговци, предлагащи традиционна хърватска храна, арт инсталации и огромна ледена пързалка.
"Това внася живот в града". Така мисли Зринка Фарина, която участва в организирането на коледни пазари пред историческия хотел Еспланада, както и на пазара за храни и музика на близкия площад Стросмайер. Той се казва Фулиранже, което може да се преведе като лудуване.

Хърватите са изключително целенасочени. Заради сериозните усилия Advent Zagreb е избиран за най-добър коледен пазар на Европа, в три поредни години.
Въпреки това градът има да извърви дълъг път, ако иска да настигне европейските гиганти в бранша.
Този в Кьолн например е най-популярният. Очаква се тази година да привлече четири милиона посетители, с икономически ефект от 229 милиона евро. За сравнение, през 2024, приходът на Загреб е бил 100 милиона.

Марко Перич, декан на Факултета по туризъм в университета на Риека, е съгласен, че Адвентът в Загреб носи "необичайно висок" брой посещения и нощувки през декември.
Но предупреждава, че силната зависимост от летния сезон е слабост. "Трябва да развиваме туристическото си предложение и през зимата", казва той.
"Нямаме сняг, но можем да разчитаме на нашата гастрономия, която е добре известна и привлича много туристи. Можем да използваме и други видове събития, като карнавала през февруари например."

Министърът на туризма Тончи Главина настоява, че Хърватия върви в правилната посока.
"Превръщаме страната в устойчива туристическа дестинация, което означава развитие на междинните сезони. Разбира се и разработване на нови части от страната като основни туристически дестинации."
Макар че може би не е първото нещо, което идва на ум на посетителите, Адвентът в Загреб вече показа ползите. Главно заради традиционните хърватски лакомства.

В края на краищата, какво може да е по-хубаво от фритули, след каране на кънки, освен може би фритули с шоколадов сос?
Всички снимки в тескта: Advent Zagreb
Добави коментар