Битката за дефилето

07:42, 19 май 23 / Защо ни е важно Шрифт:

С тайна договорка, протест, арест и една копка беше поставено началото на строежа на пътния възел ,,Кресна“ от автомагистрала ,,Струма“.

Протестиращите граждани се противопоставят на строежа с настояването АМ ,,Струма“ да не преминава през Кресненското дефиле и двете платна да бъдат изнесени източно от Кресна, а сега съществуващият път да остане като алтернативен за местното население и бизнеса.

Но това не попречи на министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков да даде старт на довършителните дейности по пътния възел. Полицията арестува двама от еколозите – Петко Ковачев и Андрей Ковачев, както и мъж, който разкъса с лопата винила, на който е изписано какъв строеж предстои.

Снимка: БГНЕС/Марин Каравелов

Въпреки всичко протестиращите остават категорични, че ще продължатБорислав сандов, със своите действия, докато искането им не бъде удовлетворено.

В отговор на тази реакция министър Шишков обясни, че започването на тези строителни дейности не предрешава откъде ще премине трасето. Той заяви, че се поставя началото на довършването на цялата магистрала, което е трябвало да бъде направено преди четвърт век.

През последните няколко години строителството на отсечката предизвика напрежение между държавата и еколози заради защитените зони, през които то трябва да премине. Финансирането също беше значителен проблем, но спорът за магистралата ескалира по време на управлението на кабинета ,,Петков“, когато двама бивши министри влязоха в задочен спор за това откъде трябва да минава магистралата. Впоследствие екоминистърът Борислав Сандов направи опит за издаване на  решение, с което строежът да бъде блокиран, но то бе обжалвано от АПИ и отменено от ВАС.

Към настоящия момент, противно на изказванията на регионалния министър Иван Шишков за това, че все още не е избран краен вариант за трасе на последното парче от магистрала ,,Струма“ през Кресненското дефиле, се оказва, че Агенция ,,Пътна инфраструктура“ вече е подписала договорите за изграждането на въпросната отсечка между Крупник и Кресна.

Снимка: БГНЕС/Божидар Стоилов

Защо ни е важно?

С поставянето на първата копка на пътния възел ,,Кресна“ се прави малка, но значима стъпка към разрешаването на голям проблем, който години назад бива в застой и не търпи повече да бъде отлаган.

Пътният възел ,,Кресна“ представлява част от последния ЛОТ на  магистралата и с неговото завършване процесът по строителството на ,,Струма“ също ще бъде приключен. В противен  случай ще бъдат загубени още години и значително много средства.

В желанието си да бъдем развита страна често забравяме, че това, което би ни превърнало в такава са точно пътищата, които изграждаме. И най вече тяхното количество.

Към момента път край Кресна има, но хората, които най-много се нуждаят от него, биват възпрепятствани да го използват.

Снимка: БГНЕС/Божидар Стоилов

Отлагането на ремонтните дейности се превръща в проблем и за региона, който остава откъснат от цялата страна, а на живеещите там се отнема възможността за поминък.

И макар всичко това да ни показва, че нужда от завършване на проекта има, ние все още предпочитаме да водим спор дали да има път, или не.

На фона на това се открояват и исканията на протестиращите. Бурната реакция и желанията на еколозите сякаш се явяват като противоречие на реалните обстоятелства. Необходимостта от път няма да отмине и по всичко вече личи, че той ще бъде изграден, независимо от трасето през което преминава.

Магистралата не може да нанесе повече щети на екологичния баланс, отколкото прекратяването на проекта би причинило на всички живеещи около дефилето.

Снимка: БГНЕС/Надежда Пеева

Протестната реакция изглежда необоснована и исканията пропускат най-важното – изграждането на нов път е бизнес, демографска и социална възможност за развитие.

И на региона и на страната.

 

 

 

 

 

Ключови думи

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама