Цензура с розов оттенък

07:25, 05 юли 23 / Защо ни е важно Шрифт:
Вангелия Чорбаджийска

Шумът около новия филм за Барби предизвиква недостиг на розова боя и налага така наречената тенденция ,,Barbiecore’’ в социалните медии, но също така води и до непредвидени политически противоречия.

Филмът няма бъде допуснат до виетнамските кина, защото в част от действието му се появява карта, изобразяваща претенциите на Китай към Южнокитайско море. Виетнамски държавни служители съобщават на медиите в страната, че ще забранят предстоящия фентъзи комедиен филм поради нарушение по отношение на ,,линията с девет тирета“.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Bianca De Marchi

Китай използва отдавна въпросната „линия“ за да илюстрира претенциите си към по-голямата част от богатото на ресурси Южнокитайско море. Те се простират много по-далеч от стандартната 320-километрова зона за икономическо изключване от бреговата линия, която се прилага в Конвенцията на ООН по морско право (UNCLOS).

Въпреки че Пекин е подписал UNCLOS, той отхвърля някои от разпоредбите на споразумението.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Francis R. Malasig

Това не е първият път, в който виетнамската цензура става причина за отмяната на прожекции в страната. През 2019 г. виетнамското правителство изтегля от пазара анимационния филм на DreamWorks ,,Abominable’’, а миналата година забранява екшъна на Sony ,,Unchartered’’ по същите причини.

Защо ни е важно?

Виетнам и Китай отдавна имат припокриващи се териториални претенции към въпросния участък в Южнокитайско море. Държавата от Югоизточна Азия многократно повдига обвинения срещу китайски кораби, които нарушават нейния суверенитет.

Постепенно това провокира изостряне на националистическите настроения във Виетнам. Обикновените граждани та все по-склонни да се обиждат и при най-малкото посегателство към националната гордост.

Или поне така твърдят властите.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Minh Hoang 

Ограниченията на кино индустрията, които правителството налага, през годините започват да следват сходен модел. За да оправдаят налагането на цензура, виетнамските служби се позовават често на ,,нараняване чувствата на хората“. Пред медиите властите аргументират действията си с това, че филмите или сериалите биха предизвикали ,,размирици сред населението“.

Често „обществената реакция“ в подобни случаи се раздува от проправителствени групи в социалните медии. Това означава, че оправданието на властите в действителност нямат някакво основание и вероятно националистическите настроения се разпалват предварително, за да рационализират изискванията на цензурата.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Minh Hoang 

Всичко това идва във време, когато спонсорираните от държавата кибервойски на Виетнам стават все по-умели в генерирането на обществени настроения онлайн. В страната, в която широката общественост все по-рядко може да изразява политическите си пристрастия, общественото мнение, всъщност е оформено и публикувано от онлайн пропагандисти.

Държавните усилия, насочени към овладяването на обществените дискусии, водят до компромиси от страна на кино индустрията, която е склонна да нагажда съдържанието на продуктите си само и само да пробие на виетнамския пазар.

Необходимостта от защита на националните интереси налага контрол върху съдържанието, което влиза във Виетнам. Но прекомерната цензура, усложнена от фабрикуването на обществено мнение, само подчертава несигурността на  виетнамските власти.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Yao Dawei

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама