,,INDIA’’

07:30, 17 авг 23 / Защо ни е важно Шрифт:
Вангелия Чорбаджийска

По-малко от година преди Индия да гласува, за да избере свой министър-председател, десетки опозиционни партии в страната се обединяват, за да създадат свой съюз в опит да свалят един от най-популярните лидери, които нацията някога е виждала: Нарендра Моди.

Лидерите от 26 политически партии сформират Индийски национален приобщаващ алианс за развитие, известен като ,,INDIA’’, отбелязвайки значителна стъпка в месеците, предхождащи общите избори.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Rajat Gupta

Моди, популисткият лидер на хиндуистката Партия на индийския народ, затяга хватката си върху демократичните институции на Индия по начин, невиждан от 70-те години на миналия век, когато Индира Ганди управлява с железен юмрук, тласкайки страната към автокрация.

След издигането на Моди на власт преди почти десетилетие сега критици твърдят, че някога светският и демократичен етнос на основаването на най-голямата демокрация в света се разпада с тревожна скорост, като това кара малцинствата да се чувстват подвластни на мажоритарната политика на управляващата партия, а всяка критика към правителството се изправя пред цензура и наказание.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Manish Jain

Напрежението между политическите сили се увеличава допълнително след като индийският опозиционен лидер Рахул Ганди обвинява премиера Нарендра Моди в ,,убийството на майка Индия“ в засегнатия от насилие ат Манипур.

Повече от 150 души загиват и десетки са разселени от щата oт началото на месец май, когато там избухват етнически сблъсъци между мнозинството от групата Мейтей и племенното малцинство Куки. Премиерът моди прави публично изявление едва седмица по-късно, след като видео, показващо две жени, които протестират голи, предизвиква глобално възмущение.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Piyal Adhikary

Защо ни е важно?

Семената на насилието в Индия са сяти в продължение на десетилетия. През годините управляващата партия на премиера Моди поставя религиозна разделителна линия, твърдейки, че личността на страната е неделима от традициите на индуизма. Да бъдеш религиозно малцинство, мюсюлманин, християнин или друга вяра означава, че може да се сблъскаш с нестабилна, поляризирана атмосфера.

Пример за това е случващото се в щата Манипур. Етническите търкания се изострят умишлено от политическите сили, които са против приемането на религиозния плурализъм. Конфликтът осигурява прикритие за онези, които искат да изкоренят всяка друга религия.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Harish Tyagi

Въпреки това не е необичайно за подхода на политическите партии да използват религията или кастата като основа за консолидиране и стабилизиране на властта си сред избирателите, като по този начин отклоняват вниманието им от истинските проблеми на препитанието, икономиката и доброто управление.

Макар и политиката на разделяне по сектантски признак да е въведена от британските колонизационни сили, тя продължава да съществува и след постигането на независимост на страната. Това води до изправяне на индуси срещу мюсюлмани, сикхи срещу индуси, както и на мейтеи срещу куки. Въпреки това провалът на Ню Делхи в опита да спре насилието в Манипур все още не е засегнал Моди на международната сцена.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/

Спираловидното насилие в североизточният индийски щат се основава на мажоритаризма на управляващата партия. Това повдига сериозни въпроси относно модела на управление на премиера Нарендра Моди и неговата политическа способност да се справи с многообразието на Индия и напрежението, което поражда.

Независимо дали не може, или не желае да възстанови реда в Манипур, националното правителство открива, че доверието и авторитетът му вече са непоправимо разклатени.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Nadeem Khawar

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама