Франция забранява носенето на т.нар. абая – дълга връхна дреха, която някои жени, изповядващи исляма, носят през лятото в училищата. Новината обявява френският министър на образованието Габриел Атал, като пояснява, че традиционните дрехи няма да бъдат разрешени от началото новия учебен срок, който започва през месец септември.
,,Училищата на републиката са изградени върху много силни ценности и принципи, особено върху секуларизма“ - заявява Габриел Атал. Той използва термин, който се отнася до разделянето на държавните институции от религиите.
За някои тази употреба служи като оправдание за антиислямските обществени позиции. Докато според Атал секуларизмът е много ясен, когато се поставя в рамките на училището: ,,Влизате в класна стая и не трябва да можете да идентифицирате религиозната идентичност на учениците“.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Ludovic Marin
Партията на президента Макрон ,,Възраждане“, десните и крайнодесните сили приветстват забраната за носене на абая и камиз, които са част от облеклото на някои мюсюлманки, във френските училища.
Координаторът на лявата партия ,,Непокорна Франция“ Мануел Бомпард обаче остро критикува решението на правителството, като обявява, че неговата парламентарна група ще го оспори пред най-висшия френски административен съд.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Mohammed Badra
,,Религиозните власти на мюсюлманското вероизповедание казват, че абаята не е религиозно облекло“ - твърди Бомпард, като добавя, че: ,,Секуларизмът трябва да бъде фактор на мира и единството, но сега ще бъде използван за стигматизиране на определена религия“.
Защо ни е важно?
През последните години във Франция се наблюдава поредица от спорни забрани, които въвеждат ограничения спрямо носенето на различни артикули, свързани с обичайното ислямско облекло.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Rehan Khan
Това често предизвиква гнева на различни мюсюлмански страни и международни организации, както и подхранва усещането за съществуващите антимюсюлмански настроения в страната.
Споменатият от френския министър на образованието ,,секуларизъм“ във Франция произтича от член 1 на конституцията на страната. Според него Френската република е - ,,Неделима, светска, демократична и социална“, като основополагащият текст на принципа се счита за закон, ,който разделя църквата от държавата.
Този закон установява неутралитета на френската държава по отношение на всички религии, обхващайки определени обществени места, включително училищата.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Ali Haider
Но едновременно с това въпросът за мюсюлманското облекло спада към по-широк дебат за мултикултурализма в Европа, който включва религиозната свобода, равенството на жените, светските традиции и дори страховете от тероризъм.
Според много европейски политици трябва да се полагат по-големи усилия, за да може да се постигне успешно асимилиране на етническите и религиозни малцинства.
Секуларизмът във Франция се прилага за множество обществени институции, но училищата, исторически погледнато, винаги се превръщат в централна точка на дебатите около проблема с религиозните и културните свободи. В този контекст настоящата забрана на абая се разглежда като акт на непропорционално привличане на внимание. Особено на фона на убийството на учителя Самюел Пати, показал през 2020 г. карикатура на пророка Мохамед в клас.
Ученици на Самюел Пати на мълчалив протест по случай годишнина от разстрела му
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Ian Langsdon
В крайна сметка проблемът с абаята не бива нито да се надценява, нито да се подценява. А секуларизмът, който по принцип трябва да бъде основание за наличието на равенство, сега се превръща в основен довод на разделението.
Той може да се превърне в поредното основание за това хиляди ученици да се почувстват неразбрани или разочаровани и впоследствие да ги подтикне към отказ от посещение на държавни училища.
Добави коментар