Бунт в OpenAI заради уволнението на главния изпълнителен директор Сам Олтман. Нарастване на списъка от компании, които спират да рекламират през платформата ,,Х“ на Илон Мъск. Това не са просто сапунени опери от Силициевата долина.
Те ни напомнят, че малцина избрани взимат решенията в рамките на тези оформящи обществото платформи, докато парите продължават да движат всичко останало.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Jim Lo Scalzo
В продължение на години и двете компании привличат множество последователи с обещание за създаване на нова популистка технология, в съответствие с променящия се свят. Преди известен като Twitter, ,,Х“ предоставя възможност за провеждане на глобална комуникация. А изследователската лаборатория зад ChatGPT, предлага своите супер интелигентни спътници на човешката мисъл.
Но по време на управлението на Илон Мъск и Сам Олтман компаниите до голяма степен консолидират власт в рамките на малки групи от хора със сходни идеи и цели, които не са склонни да отговарят пред никого за своите действия.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Tolga Akmen
Мъск управлява ,,Х“ по феодален модел, стимулирайки крайнодесни поддръжници, противопоставяйки се на рекламодатели и чрез атаки срещу различни групи за застъпничество. Същевременно Сам Олтман, който беше преназначен, вече разполага с повече власт, която му позволява да преструктурира борда, който го уволни.
Драмите на двете компании се развиват почти успоредно и са център на вниманието в технологичния свят. Но рекламодателите на ,,Х“ си тръгват един по един. А кой ще си „отиде“ от борда на директорите в OpenAI остава да видим „в следващия епизод“.
Защо ни е важно?
През последните месеци ,,Х“ и OpenAI се превръщат не само в доставчици на софтуерни инструменти, но и в лидери на нови идеологии. Стремежът е да бъдат създадени инструменти за дългосрочно осигуряване на обществено благо.
Open AI Headquarters
Снимка: ЕПА/БГНЕС/John G. Mabanglo
Предполага се, че продуктите, които двете компании предлагат, трябва да са универсални и демократични. В действителност те са силно повлияни от прищевките на своите създатели. Зад действията им прозира мания за величие и авторитарна визия за трансформиране на обществото.
Американската технологична индустрия отдавна благоговее пред своя монолитен списък от основатели и визионери. Марк Зукърбърг от Meta, Лари Пейдж и Сергей Брин от Google, Стив Джобс и Тим Кук от Apple…
Но докато техните фирми открито създават и продават мобилни устройства или интернет търсачки, Мъск и Олтман обосновават работата си с твърдението, че тя представлява обществена мисия за защита на човечеството чрез технологични иновации.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Blake Patterson/WIKIPEDIA
Сам Олтман и Илон Мъск не са единствените в Силициевата долина, които твърдят, че бизнесът им е мотивиран от мисия, а не от его и печалби.
Но двамата визионери отдавна са красноречиво доказателство как захаросаната корпоративна приказка за технологията като сила за осигуряване на обществена хармония, си е обикновена маркетингова стратегия.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Shawn Thew
Защото и Олтман и Мъск са си комерсиален продукт. Който обществото под една или друга форма закупува.
Добави коментар