Още една супа, моля!

08:25, 30 яну 24 / Защо ни е важно Шрифт:
Вангелия Чорбаджийска

Две френски активистки, принадлежащи към група за опазване на околната среда, хвърлят супа по една от най-известните картини в света. ,,Мона Лиза“ в Лувъра. Въпреки че успяват да уцелят защитното бронирано стъкло, те не нанасят повреди върху самата творба. Жените заявяват:

,,Кое е по-важно? Изкуството или да имаме здравословна и устойчива хранителна система? Нашата земеделска система е болна“.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Teresa Suarez

Преди да бъдат отведени едната от тях сваля сакото си, за да разкрие бяла тениска с надпис ,,Riposte Alimentaire“, или ,,Отговор на храната“ от френски. Слоганът представлява названието на част от коалиция протестни групи, известни като движение ,,А22“. Към тях принадлежат и ,,Extinction Rebellionи ,,Just Stop Oil. Те заливат с доматена супа ,,Слънчогледите“ на Винсент ван Гог в Националната галерия в Лондон през 2022 г.

В изявление, публикувано в ,,Х“, се казва, че протестът е част от усилията за интегриране на ,,храната в обществената система за осигуряване“. Според коалицията, настоящият модел за разпределение на храната стигматизира социално слабите и не зачита основното човешко право на храна.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Tolga Akmen 

Групата призовава за създаване на карта за храна на стойност от 150 евро, която да се дава на гражданите всеки месец.

Атака на ,,Мона Лиза“ се случва на фона на нестихващи фермерски протести, които блокират Франция през последните дни. Недоволството на фермерите е от ниското заплащане и това, което те определят като прекомерни регулации.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Yoan Valat 

Това са множеството разпоредби в страната, като законодателен опит да се създаде зелена европейска икономика, без въглеродни емисии. Цел, която френските фермери считат за твърде скъпа и тежка.

Защо ни е важно?

През последните няколко месеца все повече активисти атакуват безценни произведения на изкуството, за да насочат вниманието на обществото към глобалната екологична криза.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Fernando Alvarado

Интересът е предизвикан. Въпросът е доколко това води в правилната посока, при положение, че подобни действия се възприемат като чист вандализъм?

Все още липсва рационално обяснение защо музеите са жертва на хора, борещи се против климатичните промени. Налице е ясно разминаване между кауза и място. Твърденията, че кризата се нуждае от по-малко разговори и повече действия са валидни, но от действия до действия има много разлика.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Jerome Favre

Картини като Джокондата и Слънчогледите, не могат да имат нищо общо с каквато и да било „велика кауза“. А хвърлянето на супа и картофено пюре върху Леонардо или Ван Гог, в крайна сметка е нелепо.

Още по-абсурдна е тезата, че се атакуват музеите, защото скъпото и известно изкуство се харесва на богатите. Потят се и милиардерите и тези, които се редят на километричните опашки пред Лувъра.

Заливането на картини, като форма на протест срещу глобалното затопляне, обезценява и дискредитира един много значим казус. И той категорично няма да бъде разрешен с няколко консерви супа.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/JUST STOP OIL HANDOUT

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама