Програма за развитие на туризма в София за 2025 г. – малки амбиции без приоритети, маркетинг без визия

21:40, 21 ное 25 / Философия за София Шрифт:

Ако някога сте се чудели как Столична община работи за популяризирането на града като туристическа дестинация и как подпомага развитието на този сектор, отговорът е – Програма за развитието на туризма, която се разработва, приема и прилага всяка календарна година.

Парадоксално, за 2025 г. тази програма беше приета от Столичния общински съвет почти в края на годината – на 13 ноември. И следователно по-голямата част от дейностите в нея се очаква да се осъществят през месец декември.

Или въобще да не се осъществят.

PIXABAY NakNakNak

Програмата е с бюджет от 4,533 млн. лв. и предвижда различни инициативи в маркетинга, брандирането и популяризирането на София. Тя включва планове за по-силно присъствие на международните пазари, нови рекламни кампании, участие в платформи и изложения, откриване на туристически център на летище София, както и възможност за включване на града в престижния Michelin Guide.

Целите формално следват приетата Стратегия за развитие на София като дестинация, но се базират главно на маркетингови активности, социални мрежи, инфлуенс кампании и международни партньорства.

PIXABAY NakNakNak

Ненаучен урок от предишната година

Според отчета на заместник-кмета Никола Барбутов за изпълнението на програмата през 2024 г., София бележи значително възстановяване на туристическия сектор: 1,27 млн. туристи (ръст от 10%), 2,9 млн. нощувки (ръст 10%), рекордни 274 млн. лв. приходи от нощувки и над 2,5 млн. лв. туристически данък.

Но отчетът разкрива и редица проблеми, които днес отекват пряко в програмата за 2025 г. Първо, поради късното приемане на документа (едва през юли 2024 г.) администрацията сама признава, че той е изготвен под натиска на времето и не е „амбициозен“, което поставя под съмнение стратегическото планиране.

PIXABAY NakNakNak

Освен това няколко ключови проекта не са изпълнени. Сред тях е и този за туристическа бранд идентичност на София. Големите международни кампании са отложени за 2025 г., а част от инфраструктурните мерки изобщо не присъстват като изпълнение.

Липса на визия

Програмата за 2025 г. звучи малко по-амбициозно, но при по-внимателен преглед изпъкват няколко системни проблема, като най-големият сред тях е липсата на цялостна концепция за това „какво е София“ като дестинация.

PIXABAY Jim Black

Документът е предимно списък от дейности – реклама тук, кампания там, участие в изложения, инфлуенс програми, видео съдържание. Но няма отговор на ключовия въпрос: Какво е уникалното туристическо обещание на София? Без идентичност рекламата е хаотична, разпиляна и неефективна.

Друг проблем е минималното внимание към инфраструктурата.

PIXABAY NakNakNak

Въпреки че е сред четирите стратегически приоритета, за нея няма предвиден бюджет за 2025 г. Тоест София ще рекламира, но няма да инвестира в средата, която туристът реално преживява. С други думи – тенденцията продължава: задачи се отлагат, проектите се прехвърлят, а новата програма наследява неизпълнените ангажименти от старата.

Това повдига въпроса: има ли капацитет за изпълнение на заложените мерки?

Конкурсът

PIXABAY Wengen

След като Столична община показва видими затруднения в развитието на бранд идентичността на града, неизпълнение на ключови комуникационни задачи и липса на интегрирана маркетингова концепция, логично е администрацията да се обърне към креативната индустрия.

В програмата за 2025 г. е предвиден конкурс с предмет „Изготвяне на концептуална рамка за разработване на продуктов бранд на туристическа дестинация София“. И това, разбира се, е стъпка в правилната посока. Но относително малкият бюджет (60 000 лв.) и напрегнатите срокове (декември) отново поставят под съмнение качеството на крайния резултат.

PIXABAY NakNakNak

Един истински отворен, професионален, конкурентен процес би могъл да създаде силна и устойчива визия за София – нещо, от което градът наистина се нуждае. Предстои да видим дали това ще се случи.

Обобщение

Програмата за развитие на туризма в София през 2025 г. изглежда амбициозна на хартия, но страда от липса на ясно дефинирана идентичност на града. Налице е сериозно разминаване между рекламни усилия и реални инфраструктурни инвестиции, както и отлагане на ключови дейности от предходната година.

Ако конкурсът за бранд концепция бъде проведен качествено, той може да се окаже ключовият шанс София най-сетне да изгради последователна туристическа визия.

PIXABAY Canva

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама