SL 72

19:00, 26 юли 24 / Свят Шрифт:
Вангелия Чорбаджийска

Adidas спря реклама с участието на модела Бела Хадид, която промотира спортните обувки SL 72. Маратонките са известни още от времето на Олимпийските игри в Мюнхен, проведени през същата година.

Компанията за спортни облекла съобщи, че ще "ревизира" кампанията си, след като получи критики от страна на Израел относно участието на Хадид.

Израел възропта, че Хадид е използвана за промотиране на SL 72, от официалния си акаунт в X. И напомни, че "единайсет израелци са били убити от палестински терористи по време на Олимпийските игри в Мюнхен".

Снимка: ЕПА/БГНЕС/WILL OLIVER

Основание за  недоволство Тел Авив намери в палестинския произход на Бела Хадид. Както и нейната категоричната позиция относно конфликта в Газа. Американският модел дори беше обвинен в антисемитизъм. Защото не спира да критикува правителството на Нетаняху за хилядите цивилни жертви в Газа.  Както и заради скандиране на пропалестинския  лозунг "От реката до морето, Палестина ще бъде свободна!".

В отговор на туита Adidas заяви, че кампанията за SL 72 обединява широк кръг от партньори. "Съзнаваме, че има асоциации с трагични исторически събития, въпреки че те са напълно неумишлени. Извиняваме се за причиненото страдание. Затова ще преразгледаме останалата част от нашата кампания".

Без да уточни какви промени ще бъдат направени.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/ANNA SZILAGYI

В ролята си на ключов спонсор на Олимпиадата и многобройните национални отбори, Adidas трябва внимателно да съблюдава всяко свое действие. Защото ангажиментите на марката носят както възможности, така и предизвикателства. От една страна, Игрите позиционират Adidas като поддръжник на глобалното единство и спортен дух. От друга, означават много контрол върху нейните политически и социални позиции.

Настоящото решение на Adidas подчертава деликатния баланс, който мултинационалните корпорации трябва да поддържат в толкова чувствителния политически контекст.

Компаниите често се стремят да останат аполитични, за да избегнат отчуждаването на сегменти от клиентската си база. Но с глобалния обхват на социалните медии това става все по-трудно. Защото личните убеждения и конкретните действия на посланиците могат светкавично и много ефикасно да се превърнат в инструмент за обществено влияние.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/NEILSON BARNARD, GETTY IMAGES

От гледна точка на корпоративната отговорност, ходът на Adidas може да се тълкува като приоритизиране на продажбите пред свободата на изразяване. Но въпреки че компаниите имат задължение към своите акционери да максимизират печалбите и да уголемяват пазарния дял, те трябва да се съобразяват и с етичните последици от бизнеса.

Отстранявайки Бела Хадид Adidas предотвратява  финансови загуби на израелския пазар.  Но заедно с това получава негативна реакция от страна на потребители, които гледат на оттеглянето като заглушаване застъпничеството за правата на човека.

Знаменитости като Хадид имат мащабно влияние в платформите и могат да фокусират огромно внимание върху социални и политически проблеми. От всякакво естество. В случая с Газа напомнянето за правата на палестинците е безспорен пример за това как Хадид повишава осведомеността и насърчава диалога по темата сред милионите си последователи.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/MOHAMMED SABER

Така че решението на Adidas се простира отвъд сферата на модата и търговията. To засяга фундаменталните въпроси за свободата на словото и корпоративната етика. Като напомня за катасрофалните последствия от израелско-палестинския конфликт.

Освен това – натиск на правителствено ниво, през бившия Twitter, към гигантски германски производител?! Най-малкото неудачен ПР ход. Защото допреди десетина дни милиарди хора по света не са асоциирали модел маратонки SL 72 с безумния атентат от олимпийските игри в Мюнхен. Ако изобщо някога са чували за него.

А сега? Сега рекламата е много по-успешна...

Снимка: ЕПА/БГНЕС/ANDRE PAIN

Ключови думи

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама