С първите часове на новата година поп културата отново ще се гмурна в царството на вампири, призраци и демони, които преследват нашите кошмари от векове.
Безгранична креативност на нашето съвремие, продължава безмилостно да насажда страхове в колективната ни психика. Глобалното затопляне, изкуственият интелект, наркотиците, тоталитаризмът… Темите се просмукват в колективното ни подсъзнание и от там кристализират в изкуството.
Снимка: PIXABAY/M.H.
Това кара специалестите да твърдят, че през настоящия исторически период, усещането за терор ще обединява всички произведения. И много от класическите плашила дежурно ще застъпят на вахта през 2024 г.
Извънземното ще се завърне в ,,Alien: Romulus“, предизвиквайки страхове от чудовища и неизвестното. Използвайки страха от лудостта, на екрана ще се появи и скандалният Жокер в ,,Joker: Folie a Deux“. Режисьорът Йоргос Лантимос ще преразгледа легендата за Франкенщайн с ,,Poor Creature“. И това е само частица от общата картинка.
Към „вечните“ заплахи, киното ще добави и свежи такива. Пустините на ,, Дюн: Част втора“, ще ни напомнят за заплахата от измененията в климата.
Снимка: PIXABAY/Sandy Flowers
Терорът, причинен от реалните опасности на нашия свят успя да проникне тотално в глобалната култура през 2023 г. И от всичко личи, че тенденцията продължава. Най-вече в телевизионните сериали. Предстои да бъдат засегнати теми за брутални наркокартели, епични сблъсъци с извънземни цивилизации и предостатъчно „редови“ убийства.
Няма как да пропуснем зомбитата, които ще се завърнат триумфално в ,,The Walking Dead: The One Who Live“.
Оптимистичните и жизнеутвърждаващи истории изчезват, заменени от всеобхватното усещане за уязвимост, което прониква в света и неговата поп култура. "Изкуство 2024" ще бъде моделирано от хаосът на войните, пандемиите и атаките на озверели роботи.
Снимка: PIXABAY/Ray Shrewsberry
Изобщо, дните на тишина и илюзорно спокойствие безвъзвратно отминават.
Самата концепция за плашещото еволюира заедно с обществените и културни промени в историята. Векове наред творци от различни стилове и течения създават стряскащи произведения.
Но докато страхопочитанието около религията и Ада доминират обществото през Средновековието и Реформацията, индустриализацията донася много конкретни обществени и психологически заплахи. На колективно и индивидуално ниво.
Страхът става неразделна част от човешкия опит.
Снимка: PIXABAY/Tom und Nicki Loschner
Независимо дали е свързан с колапса на човечеството, лудостта, или самата смърт. Творците винаги са изобразявали личната си боязливост и смут. А в случаите на аналитичен капацитет, по- талантливите художници успяват да запечатат общите страхове на времето, в което живеят.
В наши дни, думата ,,терор“ е неизменна част от езика ни. Даже от самото ни съществуване. И опитите за рационализация на действителността са обречени от момента, в който насочим поглед към екраните.
А обезпокоителното чувство си остава и след „прожекцията“.
Така че - да, изкуството е мощен инструмент за пресъздаване на реалността. И безспорен шампион по капитализация на страховете ни. Молбата, може би, е да отделя поне малко енергия, за да ни научи как да ги преодоляваме.
Снимка: PIXABAY/Enrique Meseguer
Добави коментар