Брак или проституция?

06:50, 21 фев 23 / Свят Шрифт:

Навигaция в многопластието на исляма

Бракът е съществен компонент на човешкото общество, играещ решаваща роля в личното и духовно израстване на индивидите. В исляма бракът се разглежда не само като религиозно задължение, но и като средство за създаване на хармоничен и изпълнен с любов съюз между двама души. Коранът подчертава важността на любовта и състраданието в брачните отношения и насърчава създаването на подкрепяща и удовлетворяваща среда и за двамата партньори.

Основната цел на брака в исляма е да осигури стабилна семейна единица, като самата му идея се отнася до убеждението, че бракът трябва да бъде източник на щастие, комфорт и интимност и за двамата партньори. В исляма актът на брака се разглежда като акт на поклонение и се очаква и двамата партньори да подходят към връзката с положителна нагласа, стремейки се да донесат радост и удовлетворение в живота на другия.

Мястото на жените в ислямските шиитски общества е сложен и многостранен въпрос, който е формиран от културни, социални и политически фактори през цялата история. Докато Коранът и ислямските учения предлагат силна основа за равенството на жените и мъжете в очите на Бог[1], тълкуването и прилагането на тези учения варира значително във времето и пространството.

Жените в шиитските общества са се сблъсквали и продължават да се сблъскват с ограничения в различни области като образование, политическо участие и заетост, но също така са успели да намерят пространства за овластяване и действие в рамките на семейството и общността. Например, жените често имат значителни религиозни и културни роли в домакинството и  участват в социални и благотворителни организации.

Ситуацията на жените в шиитските общества обаче далеч не е еднаква и варира значително в зависимост от конкретната държава и общност. В някои случаи жените са изправени пред значителни правни и културни бариери, които ограничават техните възможности и свободи, като ограничения за пътуване, облекло и работа. В други случаи жените са успели да постигнат високи нива на образование, професионален успех и политическо влияние и са били инструмент в застъпничеството за правата на жените и равенството между половете.

Мястото на жените в шиитските общества отразява сложно взаимодействие на религиозни, културни и политически фактори и продължава да се развива и променя с течение на времето. Въпреки че е постигнат напредък в някои области, има още много работа за пълно реализиране на визията за равенство между половете, изложена от Корана и ислямските учения.

Един от проблемите на мястото на жените в шиитските общества, изследвани от различни учени е свързан с т.нар. “брак за удоволствие” или Nikah mut'ah (نكاح المتعة). Той представлява своеобразен временен брак между мъж и жена с цел сексуално удоволствие. Въпреки че вече е много по-рядко срещано, все още се наблюдава в някои шиитски общности на Иран, Ирак, Сирия и Ливан. Според сунитските учени такъв брак е незаконен и неправилен, тъй като е отхвърлен от Пророка Мохамед, но шиитите твърдят обратното.

Концепцията за временен брак има конкретни стъпки, които трябва да бъдат направени, за да бъдат отношенията на бъдещите съпрузи законни. Съгласието за участие в такъв брак се декларира в договор, който, макар и често в присъстивето на духовник, може да бъде устен и само между съпрузите. Договорът има краен срок, след който мъжът и жената се разделят. Задължение на мъжа е да подкрепя жената финансово и да ѝ осигури жилище, като това не включва съвместно съжителство.[2] По-скоро става въпрос за “посещения” на съпруга при съпругата с цел задоволяване на сексуалните желания. Тук един от главните проблеми е, че нерядко след приключване на брака жената няма как да докаже, че е имало такава “договорка” и често е обявявана за нечестолюбива.

Много западни изследователи смятат този вид взаимоотношения и брак за неприемливи, защото нерядко се случва съпругата да е непълнолетно момиче. В едно изследване на BBC News[3], става ясно, че имамите влизат в ролята на “сводници”, които имат мрежа от момичета, които изкарват прехраната си чрез бракове за удоволствие. В някои случаи те могат да продължат по-малко от ден. В разследването на BBC журналист под прикритие успява да се срещне с имам, който сключва подобни бракове. На въпроса дали е проблем, че момичето, с което ще се сключи брак е на дванадесет години, духовникът казва “девет години плюс, няма никакъв проблем. Според шариата няма проблем... Правете каквото искате.”[4] Вярването, че е позволено мъж да има връзка с деветгодишно дете не е законно издържана в нито една арабска държава, но за съжаление има подкрепата на религиозните общности, оповаващи се на Корана, в който се разказва за Мохамед и съпругата му Аиша. Пророкът сключва брак с Аиша, когато тя е на шест години и консумира връзката, когато тя достига “тийнейджърство” на девет години. [5]

Въпреки че немалко шиитски духовници поощряват такъв тип взаимоотношения, концепцията за временен брак се смята за недостойна сред обществата. Едно от интервюираните момичета, които изкарват прехраната си  по този начин, споделя пред BBC, че съжалява за деня, в който неволно е поела по този път - „В момента, в който едно момиче започне да прави това, животът й е съсипан.“[6]

Една от основните причини за противоречията около бракът за удоволствие е, че някои учени смятат, че това е законна форма на брак, докато други го смятат за забранено (харам) в исляма. Тези, които го смятат за легитимна форма на брак, твърдят, че това е средство за задоволяване на сексуалните нужди по законен и отговорен начин. Те също така поддържат тезата, че този тип взаимоотношения предоставя решение за лица, които не могат да сключат постоянен брак поради различни причини като бедност или социален статус.

Въпреки това противниците на Nikah mut'ah твърдят, че става въпрос за форма на проституция, която подкопава светостта на брака. Те също смятат, че това води до промискуитет и неморалност и че е средство за експлоатация на жените и децата в неравностойно положение. Освен това те вярват, че този вид брак противоречи на ученията на Корана, който подчертава важността на постоянните, стабилни връзки между мъжете и жените.

Снимка: PIXABAY

Важно е да се отбележи, че практиката на Nikah mut'ah не е универсално приета в мюсюлманския свят и обикновено се счита за мнение на малцинството. В много страни, включително Иран и Ирак, временният брак е официално забранен поради противоречивия си характер.

Противоречието около брака за удоволствие отразява по-широкия дебат в исляма за ролята на жените, сексуалността и светостта на съюза между двама души. В крайна сметка, решението за сключване на този вид брак е лично и трябва да се основава на индивидуалното тълкуване на ислямските учения и ценности, но нерядко това е прикритие за проституция с малолетни или непълнолетни момичета.

Мястото на жените в ислямските шиитски общества е динамичен и развиващ се въпрос, който отразява по-широкия социален, културен и политически контекст на тези общности. Въпреки че е постигнат напредък в някои области, има още много работа, за да се реализира напълно равенството и овластяването на жените в тези общества.

Използването на Корана за оправдание на порочни практики, свързани с жените и малолетните момичета, прави невъзможна тяхната интеграция и включване като равнопоставени в обществото. За съжаление, немалка част от момичетата, които биват включвани в тези мрежи за “временни бракове” не разполагат с възможност за образование и съответно самостоятелна издръжка. 

С навлизането в подобен тип дейност те биват остракирани от семействата си и обществото и остават без избор, освен да продължат да се занимават с проституция под формата на Nikah mut’ah.

 

[1] El Omari, Dina (2021), Quranic Gender Roles in Creation and Eschatology: A historical-literary commentary on the Quran. Freiburg/Br.: Herder (Islamic Theology in Upheaval, Vol. 2).

[2] Ibn Adam, M. (2008) What is Nikah Misyar, and is this kind of Marriage Permitted according to Shari’a?

available on: https://daruliftaa.com/nikah-marriage/what-is-nikah-misyar-and-is-this-kind-of-marriage-permitted-according-to-sharia/

[3] Al-Maghafi, N. (2019) The teenager married too many times to count, available on: https://www.bbc.co.uk/news/extra/iuKTEGjKgS/teenage_iraq_brides

[4] Al-Maghafi, N. (2019) The teenager married too many times to count, available on: https://www.bbc.co.uk/news/extra/iuKTEGjKgS/teenage_iraq_brides

[5] Bukhari, S. Book 63, Hadith 122, available on: https://quranx.com/Hadith/Bukhari/USC-MSA/Volume-5/Book-58/Hadith-236/

[6] Пак там

Ключови думи
Напишете коментар
Коментари: 1
1 Dina 08:29, 24 фев 23

Подобни въпроси винаги са предизвиквали в мен голямо колебание. Мой приятел ( арабин) веднъж ми сподели, че арабските общества са трудни за анализ, защото първо те заблуждават със сходство, но след това разбираш , че всяко е един отделен свят. Колебанията ми произтичат от това, че ние гледаме на подобни случаи с очите на европейци, докато за тези хора това е нещо съвсем нормално. И всъщност в този момент става трудно да се определи кое е правилното виждане за нещата , защото се стига до морал, а не до конкретен факт

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама