By John Nosta for Psyhology Today, 25.05.2025
Нахлупете шапките на познанието – приключва нещо основополагащо. Не с драматична промяна, а с тиха ерозия, която малцина забелязат и още по-малко се осмеляват да назоват.
Знанието е мъртво.
Не става дума за знанието в смисъла на данни или факти – те никога не са били в по-голямо изобилие. А за структурата на "Знанието" с главна буква, открай време считано за фиксирано, обективно и стабилно. Точно в този смисъл то се разпада пред очите ни.
PIXABAY/Stefan Parnet
Векове наред знанието е служило като основа на властта, живеейки в книги, институции и архиви. Нещо, което можехме да посочим, да цитираме и да притежаваме. Да "знаеш" означаваше да имаш достъп до истината, а истината имаше координати.
Но тази рамка вече не важи. И изкуственият интелект – особено големите езикови модели – не толкова е убива знанието, колкото осветлява неговото разпадане.
PIXABAY/Stefan Parnet
Когато Ницше обявява, че "Бог е мъртъв", той не визира теологията. Той говори за краха на метафизиката - някога основа на смисъла и морала. Думите му не бележат края на вярата, а края на вярата в старата ѝ форма.
По удивително подобен начин, преживяваме промяна и сега. Смъртта на знанието не е отхвърляне на истината, а крах на системата, която смяташе, че знанието може да бъде фиксирано и запазено.
PIXABAY/Dmitriy Gutarev
Точно както Богът при Ницше навремето е организирал моралния ред, знанието отдавна организира когнитивния. Но кулата от слонова кост се руши.
Да вземем изкуствения интелект – не само като ново средство, но и като когнитивен катализатор, който променя начина, по който получаваме достъп до информация и начина, по който мислим.
PIXABAY/Gerd Altmann
Големите езикови модели (LLM) не извличат истина, а генерират език. Те не са хранилища на знание, а симулират яснота. Смисълът не се извлича от някакъв архив, а се създава, с момент на вероятност, при поискване.
Само това да беше, то пренарежда архитектурата на мисленето.
PIXABAY/u 91c4jx8lri
В модела на познанието истината беше нещо, което можеш да намериш - в енциклопедията, учебника или рецензираното списание. Знанието беше извън нас, а умът беше съхрянаващ механизъм.
Но при големите езикови модели не е като при указателите. Те са когнитивни среди. Или това, което наричаме матрица на знанието.
PIXABAY/Arek Socha
Ако зададем въпрос на някой LLM, той няма да ни даде "правилния" отговор. Той ще конструира отговор, оформен от взаимодействието на милиарди езикови вектори, които действат в цифровото пространство, в реално време.
Ние вече не взаимодействаме със знанието като нещо, което трябва да извлечем. Ние го сътворяваме, заедно с ИИ, в реално време.
PIXABAY/Colin Behrens
В тази нова среда ние не запомняме факти. Образователният модел започва да се променя. Линейната учебна програма – идеята, че човек трябва да овладее поредица от статични истини – отстъпва място на различен набор от когнитивни приоритети.
И това е новата грамотност -
- Да задаваме по-добри въпроси - не за да извличаме (знание), а за да оформяме допитване.
- Да приемем двусмислието - да забравим за бинарните истини и да се насочим към "генеративното напрежение" на множеството гледни точки.
- Да се научим как да се учим - да се адаптираме в различни контексти, за да синтезираме смисъл и да изграждаме взаимосвързаност в реално време.
PIXABAY/Dariusz Sankowski
И все пак, с изчезването на фиксираното знание се създаде напрежение. Навремето указателите ни даваха отправни точки и предлагаха стабилност. Те ни казваха: - Вие сте тук. И сега, когато няма карта, губим орентация.
Сега, когато знанието е динамично, когато се променя с контекста, на какво да вярваме? Къде е истината? Може би не трябва я търсим. Може би задачата вече е да изградим нови форми на доверие. Както във взаимовръзките, така и в контекста.
И най-важното - да вярваме в способността си да разпознаваме смислената корелация, а не простото да се съгласяваме.
PIXABAY/John Hain
Може би навлизаме в свят, в който кохеренцията замества консенсуса, в който най-ценната форма на интелигентност не е това, което знаеш, а как мислиш, в движение.
Казвайки, че знанието е мъртво, не означава, че го оплакваме. И че, в свят от генеративни системи, традиционната форма на познание вече няма приложение. Ние не се отказваме от истината, а се учим да мислим по различен начин.
И вече не сме потребители на знание, а уачстваме в неговото възникване. И това, което се ражда, може би е по-мощно от всичко, с което се разделяме.
PIXABAY/Artvizual
Джон Носта е теоретик в областта на иновациите и основател на NostaLab.
Няма как да участва в "изграждане на знание"един закърнял мозък,в който липсват основите-а именно,понятия ,термини,елементарния познания по химия ,физика ,математика,история,география биология.От днешните младежи се иска да разсъждават по дадена тема.Е как да разсъждаваш по нещо ако нямат базови знания за света.Ако един празен бял лист може да мисли,толкова и те.И като цъкнат в интернет те не разбират написаното,защото главите им са празни,нямат достатъчно думи в мозъка си да се изразяват,нямат достатъчно основни понятия,а да не говорим за нещо по сложно.Може би точно това е идеята,да прочетеш нещо,което някой друг е написал и да го приемеш за истина,защото системата на образованието те е оставила прост,без базови знания и без възможност за реална оценка на света около теб,с една дума послушни роботи.