Търговският конфликт между САЩ и ЕС набира скорост. Сега обаче фокусът не е върху стоманата, автомобилите или технологиите – а върху бутилката вино, халбата бира и чашата уиски.
Търговските войни обикновено следват прост механизъм - едната страна въвежда мита, а другата отвръща със същото. Но ако ескалира, сегашната война ще нанесе тежки икономически и културни щети и от двете страни на Атлантика.
Източник: WIKIMEDIA/By Ministero delle Politiche Agricole, Alimentari e Forestali
И доколкото производителите вече страдат от променящи се потребителски навици, климатични промени и свръхпроизводството на грозде, новите мита само ще влошат ситуацията допълнително.
Европейският съюз наскоро наложи с 50% американското уиски – отговор на 25-те , които Вашингтон обяви върху вноса на европейска стомана и алуминий.
Източник: WIKIMEDIA/By Raysonho @ Open Grid Scheduler
Тази новина предизвика шок сред европейските производители. От Париж до Рим политическите лидери бързо осъдиха мярката, страхувайки се, че тя ще доведе до тежки икономически последствия. Защото, макар и малка част от населението - фермерите и винопроизводителите имат непропорционално голямо политическо влияние.
И в Европа, и в САЩ.
За потребителите мярката ще означава само едно – значително поскъпване на виното, уискито и бирата.
Източник: ЕПА/БГНЕС/Yuri Gripas
Вече има ясни признаци на хаос в търговския обмен. Италианското вино застоява по пристанищата, защото износителите не искат да поемат риска техните пратки да бъдат обложени с високите мита при пристигането си в САЩ.
Ирландският уиски сектор също е разтревожен, а някои американски дистрибутори също отменят поръчки.
И американските винопроизводители не са във възторг, разбира се. Макар че вносните мита могат да направят техните продукти по-конкурентоспособни на вътрешния пазар, те също зависят от глобалните вериги за доставка. Виното не е само грозде – бутилките, тапите и етикетите често идват от Европа, а новите мита ще усложнят процеса.
Източник: PIXABAY/Varakin
Защо ни е важно?
Търговските войни не са просто икономическа тактика – те са политически инструмент. В миналото митата са били използвани като средство за натиск върху стратегически региони и политически лидери.
През 2018-та, по време на последния голям търговски конфликт между САЩ и ЕС, Брюксел наложи мита върху емблематични американски продукти, като мотоциклетите Harley-Davidson и бърбъна.
Източник: WIKIMEDIA/By Terragio
Очаква се ЕС отново да удари американските мотоциклети, дънки и уиски. В същото време, американските мита върху европейските напитки може да са насочени към ключовите икономики на Франция и Италия, където винопроизводството е важна индустрия.
Сега ситуацията е подобна.
На пръв поглед Европа изглежда по-уязвима. Около 20% от целия износ на европейско вино отива в САЩ – бизнес за 14 милиарда долара годишно. В същото време, американският износ на уиски за Европа е сравнително малък.
Източник: WIKIMEDIA/By
Но това не означава, че САЩ няма да понесат щети. Драстичното поскъпване на европейските вина и спиртни напитки ще удари ресторантьорския и туристическия сектор. Малките и средни вносители, които разчитат на разнообразието от европейски вина и спиртни напитки, може да се принудят да прекратят дейността си.
Освен това, търговските конфликти често водят до пренасочване на пазари.
Sausage Emporium in Sonoma, California Източник: WIKIMEDIA/By Missvain
Ако американските потребители започнат да се обръщат към алтернативни доставчици, например южноамерикански или австралийски вина, това трайно ще намали търсенето на европейски продукти в САЩ. Но и тяхното вино също може да попадне под ударите на Тръмп...
Европа и САЩ се намират в критичен момент. Пълният списък с американските мита ще бъде публикуван съвсем скоро, а Брюксел подготвя своите ответни мерки. Те ще бъдат обявени през април.
Каквото и да се случи, едно е сигурно: търговските войни никога не са само икономика. Те са въпрос на политика, стратегия и идентичност.
Рафтове с вино в Trump International Hotel and Tower's Sixteen Източник: WIKIMEDIA/By Daniel Eidsmoe
Добави коментар