България и Полша официално подписват договор, според който полска държавна фирма приема да ремонтира 6 двигателя за български МиГ-29.
,,С цел осигуряване на летателна годност на самолетите МиГ-29 до постигане на оперативни способности за носене на бойно дежурство с новата бойна платформа F-16 Block 70, Министерство на отбраната възложи изпълнението на обществената поръчка с предмет ,,Основен/капитално-възстановителен ремонт на двигатели РД-33, сер.2 за самолети МиГ-29“ на полската държавна компания Wojskowe Zaklady Lotnicze 2 S.A.”, се посочва в официално съобщение на Министерство на отбраната.
Снимка: БГНЕС/МО
Стойността на договора е 9 552 000,00 евро, без ДДС.
Предвижда се предмет на ремонтно-възстановителните дейности да бъдат 6 броя двигатели, като за всеки срокът за ремонт не бива да надхвърля 9 месеца от датата на предаване. По план двигателите трябва да бъдат ремонтирани в ремонтна база на изпълнителя в Полша.
Ресурсът на българските МиГ-29 се очаква да изтече в края на тази година. По тази причина Министерство на отбраната води преговори за нови двигатели или за ремонта им още от началото на 2022г.
Към момента страната ни вече е получила два обновени двигателя от Полша, които осигуряват боеготовността на един МиГ-29. Те също са реновирани от Wojskowe Zaklady Lotnicze, като всеки от тях трябва да издържи поне 7.5 години, при заводска гаранция за 100 летателни часа.
Снимка: БГНЕС/Граф Игнатиево
Засега България ще разчита на съветските самолети МиГ-29 да охраняват българското въздушно пространство, докато поръчаните от САЩ 16 изтребители F-16 Block 70 не поемат изцяло тази функция.
Защо ни е важно?
Изтребителите МиГ-29 са проектирани да отговарят на възможностите и изискванията за противовъздушна отбрана на Съветския съюз. Това са самолети за бързо реагиране, които за модерните условия за водене на война са скъпи за поддържане и летене.
От значение е и, че те вече са остарели по отношение на бойните си способности.
Ролята на военната авиация в условията на настоящия руско-украински конфликт е първостепенна. Значителната част от МиГ-29 в днешни дни се експлоатират от полските ВВС. Това предопределя специалното значение на страната в ефективното подобряване на въздушната готовност на силите на Алианса.
Снимка: БГНЕС/Стефан Василев
Въпреки че принадлежат към отминала ера, полските бойни самолети все още могат да изиграят значима роля в украинското контранастъпление, осигурявайки съществена подкрепа на сухопътните войски.
Интегрираната противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО е важна част от продължителната мисия на обединените сили в мирно време, кризи и конфликти, за защита на територията, населението и силите на Алианса срещу всякакви въздушни или ракетни заплахи и атаки.
След десетилетия базирани на правила, международният ред и геополитическата среда се променят.
Снимка: ЕПА/БГНЕС/Yoan Valat
Въпреки че тероризмът си остава ключовият проблем за националната сигурност в много страни, конфронтацията между великите сили е, която отново започва да определя световния дневен ред.
Подновената стратегическа конкуренция предпоставя възникване на конфликти с висока интензивност, водени между технологични гиганти. Техните технически постижения се отразяват най-видимо в начина и възможностите за опазване суверенитета на въздушното пространство.
Ние всъщност защо ще ремонтираме миговете-за да охраняват нашето въздушно пространство или за да ги подарим на Украйна?!F-16 ще ги получим на куково лято.На американците им е по изгодно да ни принудят те да ни пазят,а от какво точно не е ясно,като се има предвид,че като изключим стотината продажни малоумници от парламента,80% от българите смятат руснаците за братски народ?!